Practice what you preach. Distributeurs loven het promotioneel product om zijn marketing- en communicatiekracht richting (zakelijke) relaties. Hoe kan het dan eigenlijk dat maar een schamele 6% van de distributeurs potentiële klanten ongevraagd een promotioneel product toestuurt? Ze vergeten hun eigen sterke wapen in te zetten.
Dat distributeurs in hun klantenwerving zelf weinig gebruik maken van promotionele producten blijkt uit het PromZ Vak onderzoek onder distributeurs dat in het voorjaar van 2019 gehouden werd. Dat roept natuurlijk vragen op. “Je zou toch verwachten dat als er iemand royaal gebruik maakt van promotionele producten, het de distributeurs zelf zijn,” aldus onderzoeker en marketingdeskundige Ed van Eunen in PromZ Vak nr 3 die eind oktober verschijnt.
Perfectioneren
“Wat zich hier enigszins wreekt is het gebrek aan kennis binnen de branche over de werking van promotionele producten. Wanneer moet je een promotioneel product inzetten als het gaat om klantenwerving? En wanneer kun je beter andere tools inzetten? Wat mag je eigenlijk verwachten van de inzet van een promotioneel product? Het bekender worden van de afzender? Een beter imago van de verspreider van dat promotionele product? Een direct geplaatste order? Het zijn vragen die de branche collectief zou moeten kunnen beantwoorden, enerzijds om potentiële klanten beter te kunnen adviseren maar anderzijds ook om het eigen commerciële beleid te perfectioneren.”