Foutje, bedankt - PromZ Vak

Foutje, bedankt

Een slip of the pen is een eigen leven gaan leiden en heeft geresulteerd in een onjuist geformuleerde vraag in het artikel over de terugblik op 2013 in de laatste PromZ Vak. Maar ‘grappig’ genoeg geven de geïnterviewde distributeurs antwoord alsof de vraag correct is gesteld. Het foutje benadert de werkelijkheid immers wel…

Het artikel refereert aan enkele uitkomsten van het PromZ Vak Distributeursonderzoek. Gevraagd wordt o.a. of men herkent dat het gemiddelde orderbedrag bijna de helft lager is geworden. En daar is het even mis gegaan. Orderbedragen zijn weliswaar (behoorlijk) gedaald, maar er had moeten staan dat uit het onderzoek naar voren is gekomen dat de helft van de distributeurs heeft vastgesteld dat het gemiddelde orderbedrag is gedaald (zie ook onderstaande tabel).

Shoppen
In hun reacties in PromZ Vak spreken Edwin Bouman (WOT-P), Tim Hoen (Joosten Promogifts) en Karel Jan Overbeeke (Gifthouse) ook niet over een daling van bijna 50 procent. Maar ze geven wel aan dat orderbedragen lager zijn geworden, omzetten zijn gedaald, marges onder druk staan en klanten stevig aan het shoppen zijn.
Foutje bedankt… Gelukkig maar dat de vraag niet juist is geformuleerd, maar helaas zijn er nogal wat distributeurs die in 2013 moesten zien te dealen met een stevige daling van de orderbedragen. In 2014 wordt alles beter, zeggen ze, en daar gaan we van uit! 

Op deze plek wensen we u dan ook (nogmaals) een – zakelijk – goed nieuw jaar!

Tabel 10

bron: Marktonderzoekbureau OneQuestion