Op kinderen gerichte marketing en reclame – inclusief premiums – voor food ligt weer onder vuur, net als een paar jaar geleden toen de toorn zich met name richtte op fastfood in combinatie met premiums als het Happy Meal van Mc Donald’s.
Nederlandse kinderen eten en drinken steeds ongezonder en er worden meer kinderen te zwaar, stelt foodwatch.nl. ‘De marketing van te zoete, te zoute en te vette bewerkte producten begint soms al vanaf 6 maanden. Onderlinge afspraken van bedrijven om kinderen jonger dan 7 jaar met rust te laten werken niet,’ volgens foodwatch.nl.
Burgerinitiatief
De organisatie vindt dat de overheid kinderen en ouders in bescherming moet nemen tegen foute kindermarketing en start daarom een burgerinitiatief voor de eerste wet die de marketing van ongezonde producten verbiedt en een gezond aanbod stimuleert.
Tegen de afspraken in zoekt de voedselindustrie wegen om jonge kinderen aan te spreken, vindt foodwatch.nl. Blue Band deelt Smeer-diploma's uit in de kinderopvang. De volgens foodwatch.nl veel te zoute smeerkaas van Eru met Jimmy de Muis sponsort het Nationaal Schoolontbijt. Tjiezie van Uniekaas roept kinderen in The Voice Kids op om het merk te liken. Fred & Ed-beleg heeft een app gemaakt waarmee kinderen grappige filmpjes kunnen zien. Foodfabrikanten sponsoren zelfs sport- en gezondheidsevenementen.