Het promotionele product is ten onrechte nog wel eens het kind van de rekening. Als men zich beter zou realiseren welk resultaat promotionele producten sorteren, zou dit niet zo makkelijk gebeuren. De promotionele productenbranche is dan ook een campagne gestart om de nice to know en need to know over premiums en relatiegeschenken over het voetlicht te brengen.
Misschien heeft u ze al gezien: de advertentiepagina’s in de catalogi van uw leveranciers (en in deze promZ Magazine). Ze zijn onderdeel van de campagne ‘Nothing brings you closer‘, waarmee de Europese promotionele productenbranche (verenigd in de EPPA, de overkoepelende federatie van de nationale brancheorganisaties) het goede van het promotionele product letterlijk onder ogen wil brengen van de decision makers in het bedrijfsleven. Het thema ‘Nothing brings you closer, the value of a gift’ verwijst naar de kracht waarmee promotionele producten in staat zijn relaties en prospects te boeien en te binden.
Cases
De advertentie attendeert eindgebruikers op de gelijknamige site, waar uiteenlopende informatie over promotionele producten is te vinden. Op de site vindt men o.a. cases van diverse (grote) ondernemingen over de inzet van premiums en relatiegeschenken, tips over hoe de producten zijn in te zetten binnen marketing- en communicatieprogramma’s en onderzoeksresultaten naar het effect van promotionele producten.
Advertising recall
Promotionele producten creëren loyalty, vertrouwen in de onderneming en hebben een hoge advertsing recall, blijkt o.a. uit een Duits onderzoek (aangenomen mag worden dat de uitkomsten in grote lijnen ook gelden voor andere West-Europese landen zoals Nederland).
Het Duitse marktonderzoekbureau DIMA voerde recent een studie uit die focuste op het bereik en de communicatie kracht van de producten. Ruim 2000 respondenten van 14 jaar en ouder participeerden in het online onderzoek.
Enkele uitkomsten:
• 94% van de respondenten bezit één of meer promotionele producten.
• 75% van de producten is al meer dan een half jaar in bezit, met uitschieters naar twee jaar.
• 9 van de 10 respondenten geven aan dat ze elke dag wel een keer een van de promotionele producten gebruiken. Dat betekent dat promotionele producten 88% van de mensen van 14 jaar en ouder bereiken. Daarmee behalen ze een fors hoger bereik dan wordt behaald met reclame via massamedia als radio en televisie, stelt het onderzoekbureau.
• 57% van de bezitters van promotionele producten herinnert zich de naam van het bedrijf of het merk. Daarmee komt de advertising recall van deze producten op 56%.
• Promotionele producten beïnvloeden 73% van de consumenten bij hun beslissing tot aankoop en/of het plaatsen van een order.