25 jaar geleden haalde ondernemer Tim Várdy samen met vrienden drie nachten door om op het North Sea Jazz Festival zijn FestivalChair aan de man te brengen. In essentie een kartonnen krukje, dat met zijn combinatie van praktisch nut en marketingwaarde de wereld veroverde en de basis legde voor Dutch Design Brand. Overal in de evenementenbranche duikt het op en daarbij draagt het niet alleen mensen, maar ook een boodschap.
Goede ideeën worden vaak bij toeval geboren. Várdy verbaasde zich tijdens een eerdere editie van het North Sea Jazz Festival over het gebrek aan zitplaatsen en dat inspireerde hem tot het laten ontwerpen van een opvouwbaar kartonnen krukje. De volledig recyclebare FestivalChair debuteerde in maart 1999 en werd onder de bedrijfsnaam Dutch Design Brand doorontwikkeld tot een even licht als sterk gebruiksartikel, dat dankzij een onzichtbare kruisconstructie 223 keer zijn eigen gewicht kan dragen. Bedrukking op maat verhoogde de aantrekkingskracht zodanig, dat mensen het krukje spontaan mee naar huis namen. Marketingwaarde verzekerd en daarmee kreeg de FestivalChair naast de internationale evenementenbranche al gauw een voet tussen de deur in alle denkbare bedrijfstakken. Het wonder van vernuftige eenvoud sleepte in 2013 de prestigieuze Red Dot Design Award in de wacht en won al eerder een prijs als beste marketingtool bij de International Festivals & Events Association in Amerika, zelfs zonder dat de bedenker op de hoogte was van de inzending door een grote klant.
Twaalf jaar later richtte Tim, samen met zijn vrouw, het consumentenmerk Dutch Design Brand op. Met onder andere een afgeleide versie van het iconische krukje onder de naam Dutch Design Chair en andere mooie praktische ontwerpen zoals de Dutch Design Storage Box, bedient het in Haarlem gevestigde bedrijf de consumentenmarkt, maar de FestivalChair blijft een vaste waarde in het programma. Overal ter wereld dwarrelen de vederlichte krukjes neer op evenementen, bedrukt in duizend-en-één verschillende lay-outs. Várdy: “Dat schept meteen een heel gave sfeer en levert een wezenlijke bijdrage aan de aankleding van het geheel. Echt cool en marketingtechnisch zorgt het natuurlijk voor kansen, zeker wanneer de gasten later de krukjes mee naar huis nemen en daarmee het merk verspreiden.” Dutch Design Brand staat op internationale beurzen als Maison et Objet in Parijs), Ambiente in Frankfurt, Salone del Mobile in Milaan en werkt samen met verschillende distributeurs. Maatschappelijk verantwoord ondernemen loopt al 25 jaar als een rode draad door het bedrijf. Zo is de FestivalChair voor honderd procent recyclebaar en voorzien van een FSC-keurmerk, ook is de productie volledig in Nederland. De assemblage vindt plaats bij een sociale werkplaats en als volgende stap wil Várdy andere partners binnen de keten betrekken in zijn MVO-ambities.