Enkele handige feiten en cijfers uit een onderzoek van PromZ Magazine over de typisch Nederlandse traditie: het kerstpakket.
• In 2011 kregen ruim 4,8 miljoen Nederlanders een kerstpakket
• Ruim 90% van de Nederlanders vindt het kerstpakket een traditie die behouden moet blijven
• De gemiddelde waarde van een pakket steeg in 2011 met 2 euro naar 42 euro
• de omzet van de kerstpakkettenbranche steeg in 2011 naar tweehonderd miljoen euro, maar is waarschijnlijk hoger omdat de uitgaven van kleine bedrijven (die wijn inkopen bij Gall & Gall en kerstbroden bij de lokale bakker) niet mee gemeten worden. In 2009 was het totaalbedrag 180 miljoen. Er werden toen 5 miljoen kerstpakketten uitgedeeld, maar de waarde was lager (36 euro).
• Werkgevers kunnen alleen in natura fiscaal voordelig een kerstcadeau geven. Het fiscale voordeel geldt tot 70 euro maar is dus niet van toepassing op financiële extraatjes.