EUROPESE CONSUMENTEN WILLEN HETZELFDE - PromZ Vak

EUROPESE CONSUMENTEN WILLEN HETZELFDE

Voor steeds meer Europeanen is winkelen een ontspannende bezigheid, zo blijkt uit onderzoek van Future Foundation, de internationale denktank van Experian. Future Foundation onderzoekt en voorspelt consumententrends in 16 Europese landen om inzicht te krijgen in markten en gedragingen van de consument. Uit dit onderzoek, gepubliceerd in Retailtrends, blijkt dat de Europese consument gemakkelijke producten wil die precies zijn afgestemd op individuele voorkeuren. Ook doen Europeanen steeds vaker inkopen via internet en vergelijken zij prijzen van tevoren. De Europese consumenten gaan steeds meer op elkaar lijken, maar toch ziet de retailsector er niet overal in Europa hetzelfde uit. Dat komt vooral door de grote onderlinge inkomensverschillen.

Kwartiertje reistijd

Ook verschilt de penetratiegraad van grote filiaalbedrijven nogal per land. Zo hebben in Zwitserland de drie belangrijkste landelijke supermarktketens een marktaandeel van 73%, terwijl in veel Oost-Europese landen nog nauwelijks sprake is van grootschalige food retail. In alle Europese landen bedraagt de reistijd naar de dichtstbijzijnde supermarkt ongeveer vijftien minuten.