EU maakt eind aan misleidende reclame - PromZ Vak

EU maakt eind aan misleidende reclame

Valse, oneerlijke of misleidende reclameboodschappen zijn sinds begin januari van dit jaar verboden in de EU. Denk hierbij aan kreten als ‘Speciale aanbieding: alleen vandaag’ of enveloppen en brieven met: ‘Gefeliciteerd, u heeft een prijs gewonnen’.

http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/71390694-eu.jpg Van de 27 EU-landen hebben 14 landen de nieuwe EU-richtlijn al omgezet in hun eigen nationale wetgeving. Nederland heeft dat nog niet gedaan, maar Nederlandse consumenten worden vanaf nu wel beschermd door de Europese regelgeving op dit gebied. http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/77914023-win.jpgUitlokken De zogenoemde richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken, die in het leven is geroepen om ‘oneerlijk gedrag jegens consumenten een halt toe te roepen’, bepaalt onder meer ook dat bedrijven kinderen niet mogen uitlokken tot het kopen van producten. Ook zijn onbewezen claims (”tegen haaruitval”) verboden, net als valse beloften over Europa-brede garanties.