Elf grote fabrikanten van food en frisdranken gaan hun op kinderen gerichte reclame aanpassen. Hun boodschappen gericht op kinderen onder de 12 jaar zullen alleen nog verantwoord geachte producten betreffen. Dit initiatief wordt gesteund door de World Federation of Advertisers (WFA).Het gaat om Unilever, Burger King, Coca-Cola, Danone, Ferrero, General Mills, Kellog’s, Kraft, Mars, Nestlé en PepsiCo. Het Brits-Nederlandse Unilever legde zijn reclameuitingen voor kinderen in mei van dit jaar al aan banden. Overgewicht De voedingsconcerns geven met hun initiatief gehoor aan een oproep van de Europese Unie om mee te helpen aan het bestrijden van overgewicht onder kinderen. Uiterlijk eind volgend jaar willen de ondernemingen hun reclamebeleid hebben aangepast. Een onafhankelijke commissie houdt de vinger aan de pols, aldus een bericht van de Nederlandse BVA, het verbond van adverteerders. Eind 2008 De betrokken bedrijven beloven dat hun maatregelen voor op kinderen gerichte reclame voor voedingsmiddelen en frisdrank ingaan voor 31 december 2008. Per die datum maken ze geen reclame meer voor kinderen onder de 12 jaar op televisie, print en internet, behalve voor producten die voldoen aan strikte criteria inzake hun voedingswaarde gebaseerd op wetenschappelijk bewijs en/of op toepasbare nationale en internationale dieet richtlijnen. Ook zal er geen commerciële communicatie meer plaatsvinden in relatie tot producten voor basisscholen, mits voor educatieve doeleinden wanneer er specifiek om wordt gevraagd, of mee wordt ingestemd door de schoolleiding. Verbod nodig?N.B. Overigens vindt inmiddels driekwart van de Nederlanders dat een verbod op reclame voor producten als snoep en snacks niet nodig is, aldus onderzoek. Begin vorig jaar waren veel meer mensen de mening toegedaan dat zo’n verbod er wel zou moeten komen.