EK-supporters weten niet wie kampioenschap sponsoren - Promzvak

EK-supporters weten niet wie kampioenschap sponsoren

Merken lanceren enorme reclamecampagnes rond het EK 2008, maar 41 procent van de kijkende Europeanen kan geen sponsors noemen.http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/97298767-ekacties.jpgUit zeer recent onderzoek, gehouden door Survey Sampling International (SSI), is gebleken dat 41 procent van de Europese voetbalkijkers niet weet wie de sponsors zijn van het EK 2008. Terwijl organisaties in dit hoog geprofileerde toernooi enorme bedragen investeren voor het bereiken van merkassociatie, wijzen resultaten erop dat de meeste berichten de voetbalfans niet werkelijk bereiken. Britten moeilijkste doelgroep De enquête die SSI onder 2260 Europese consumenten heeft gehouden, toont aan dat de Britten voor marketeers de moeilijkste doelgroep zijn om te bereiken. 77 procent van de Britse respondenten geeft aan dat ze niet weten wie dit jaar de sponsors zijn. Nederland volgt Engeland op de voet met 66 procent, gevolgd door Frankrijk (55 procent), Spanje (42 procent) en Duitsland (28 procent). Reclame rond veld valt wel op De reclame-uitingen rondom het veld vallen wel op. Resultaten tonen aan dat 66 procent van de Spaanse respondenten de reclame-uitingen rond het veld herkennen, gevolgd door 63 procent van de Franse en Britse respondenten, 57 procent van de Nederlanders en 43 procent van de Duitsers. De Duitse markt blijkt het moeilijkst te beïnvloeden: 35 procent geeft aan dat de merken opvallen, maar dat dit geen invloed heeft op hun koopbeslissing. Respondenten in andere landen zijn gemakkelijker te beïnvloeden. Slechts 20 procent van de Franse, 19 procent van de Nederlandse,17 procent van de Britse en 14 procent van de Spaanse respondenten geven aan dat reclame-uitingen rond het veld hun koopgedrag niet beïnvloedt. Strategie herzien "Onze internationale enquête toont aan dat een groot aantal voetballiefhebbers niet op de hoogte is wie de sponsors van het EK zijn. Dit kan erop wijzen dat sponsors hun marketingstrategieën zouden moeten herzien om de merkwaarden goed aan de fans te communiceren en het maximale effect uit het sponsorschap te halen,’ aldus Volker Andresen, European marketing manager bij SSI.