Volgens marktonderzoekbureau GfK kan de supermarktbranche door het EK-voetbal rekenen op een extra omzet van 45 miljoen euro. ‘Consumenten zijn zeer gevoelig voor voetbal gerelateerde (spaar)acties en oranje versiering van de winkels,’ aldus Joop Holla van GfK tegen ANP.http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/41617900-voetbal.jpgHolla: ‘Uit eerdere jaren is af te leiden dat consumenten van winkel switchen om hun boodschappen te doen als die winkel ze iets extra’s biedt.’ De extra omzet komt met name van de hogere verkopen van bier, frisdranken, chips en borrelnoten. De speciale oranjeproducten verleiden de klant wellicht, maar ze zorgen niet voor het grootste deel van de extra omzet. De extra omzet is overigens wel weersafhankelijk, maar bovenal moet het team het goed doen. Opschonen Hoe verder Oranje komt hoe meer er wordt gekocht. ‘Als Oranje er direct uitligt, is het ook gedaan,’ aldus Holla. Winkeliers zullen dan zo snel mogelijk hun winkels moeten opschonen van oranje en EK-versieringen. Het werkt nadelig als winkels nog oranje zijn, terwijl het elftal niet meer in het toernooi zit.