‘Verkoopt mijn leverancier ook via internet?’ Een uitspraak van een inkoper die binnen zijn bedrijf (mede) verantwoordelijk is voor de aanschaf van promotionele producten.
Waarom is het internet als verkoopkanaal voor promotionele producten nog niet doorgebroken, in tegenstelling tot vele andere branches? PromZ Vak vroeg het de opdrachtgevers zelf.
3 groepen
Op basis van onze eerdere onderzoeken onder eindgebruikers, lieten we IBT Marktonderzoek in januari van dit jaar een kwalitatief vervolgonderzoek houden bij de ruim 200 inkopers die eind 2010 al hadden meegewerkt aan het PromZ Opdrachtgevers Onderzoek. Het ging daarbij om de wat grotere bedrijven met 100 en meer personeelsleden. Hun internetgebruik bij de selectie en aankoop van promotionele producten stond hier centraal. De respondenten werden ingedeeld in 3 groepen: 1. nooit/zelden inkopen via het internet, 2. soms, 3. regelmatig/vaak.
Bellen blijft
Uit de resultaten mogen we concluderen dat de traditionele vorm van verkoop nog lang niet is afgezworen. Ook ‘doorgewinterde’ internetters houden de telefoon voor persoonlijk advies en bestellen binnen handbereik.
Duidelijk is ook dat een distributeur van promotionele producten zich anno 2011 niet kan beperken tot slechts één manier van bestellen. Dat geldt niet alleen voor traditionele aanbieders die actief moeten worden op internet, het geldt zeker ook voor internetaanbieders. Ook voor hen zal persoonlijke verkoop noodzakelijk zijn om een substantiële marktpositie te behouden of te bereiken.
Een uitgebreide samenvatting van het onderzoek is opgenomen in PromZ Vak nr 1, 2011, die binnenkort uitkomt.