Helaas heeft het Nederlands Elftal zich niet weten te plaatsen voor het EK 2016 in Frankrijk. Heeft dat effecten op de branche?
Nu Nederland niet meedoet aan het EK-voetbal is het de vraag waar het nu vrijkomende budget bij opdrachtgevers naar toe gaat. Dat is eigenlijk volstrekt onduidelijk. Het lijkt erop dat opdrachtgevers geen andere sportevenementen zoeken om op in te haken, men denkt in een aantal gevallen aan andere promotionele activiteiten, maar het overgrote deel weet niet of, en zo ja waaraan het vrijgekomen budget zal worden uitgegeven.
Graantje meepikken
Tijdens het WK 2014 bood 44% van de distributeurs oranje artikelen aan. Na de uitschakeling van Nederland voor het EK 2016 verwacht 27% van de distributeurs negatieve gevolgen voor de omzet. Maar 4% verwacht juist een omzetgroei. Het gaat hier bij om distributeurs die geen oranje artikelen verkopen en nu hopen een graantje mee te pikken van de vrijgekomen budgetten van opdrachtgevers. 60% verwacht geen omzeteffecten te zien, 9% durft daar niks over te zeggen. Zo wordt maar weer eens duidelijk dat een aantal slechte wedstrijden van het Nederlands Elftal behoorlijke gevolgen heeft voor de promotionele producten branche.
Lees meer in PromZ Vak nr 4.