Wat betreft samenwerking met distributeurs geeft slechts een kwart van de opdrachtgevers desgevraagd aan van plan te zijn om in 2015 weer volledig te gaan inkopen bij dezelfde distributeurs als in 2014.
Een even groot deel weet nu al dat er naast de bestaande distributeurs in 2015 ook nieuwe distributeurs zullen worden ingeschakeld. En net als vorig jaar stelt bijna de helft van de opdrachtgevers de keuze nog maar even uit. Men wil zich duidelijk niet vastleggen. Dit komt naar voren uit het PromZ Opdrachtgeversonderzoek 2014, dat recent werd uitgevoerd door het marktonderzoekbureau One Question. Professionals (inkopers, marketeers etc.), werkzaam bij circa 300 bedrijven (van mkb tot multinationals, overheid en non-profit) in Nederland, werkten aan dit representatieve onderzoek mee.
Nieuwe distributeurs
Kijken we terug, dan blijkt dat een kleine 60% van de opdrachtgevers in 2014 met nieuwe leveranciers voor relatiegeschenken en reclameartikelen in zee is gegaan, terwijl meer dan 70% voor premiums nieuwe leveranciers heeft ingeschakeld. Deels naast de huidige distributeurs bij wie men inkoopt, maar duidelijk is dat een distributeur zelden of nooit een klant ‘voor zich alleen’ heeft.
Lees meer in PromZ Magazine, nr 4, en in PromZ Vak nr 4, die eind december uitkomt. In die uitgave vindt u ook het verslag van het jaarlijkse PromZ Vak Distributeursonderzoek.