Merken als Zeeuws Meisje, Unox, DE en Droste zijn er groot door geworden. Misschien wel terug van nooit helemaal weggeweest: 2011 is het marketingjaar van het oer-Hollands!
Erwtensoep van Unox, de Nieuwjaarsduik van Unox,
Jip & Janneke-glazen van de Hema, tv-programma’s als Ik hou van Holland en Boer Zoekt Vrouw, Hollandse Prijsweken in de supermarkten, Delfts blauwe borden, kopjes, merchandising en premiums. Alles wat onvervalst Hollands is, is helemaal 2011.
Herkenbare saamhorigheid
Promotiedeskundige Charles Borremans duikt in de Hollandse golf: ‘In een zinnetje als ‘in Brussel wordt toch alles bepaald’ ligt zowel een gevoel van onmacht als van onverschilligheid besloten. Als antwoord daarop geven mensen toe aan het gevoel zich terug te willen trekken in het ‘eigene’ met een nostalgisch verlangen naar een tijd waarin de wereld nog overzichtelijk was en Nederland er nog toe deed: het Holland van weleer. Volgens mij heeft dat niets met conservatisme te maken, maar veel meer met een verlangen naar herkenbare saamhorigheid.’
Het complete artikel vindt u in PromZ Magazine, nr 1 2011.