Duurzame merken moeten beter communiceren - PromZ Vak

Duurzame merken moeten beter communiceren

Nederlanders zijn begaan met mens & milieu, maar slechts 4 op de 10 Nederlanders kunnen spontaan een merk noemen dat als duurzaam bekend staat. Gebrek aan communicatie en transparantie van bedrijven speelt daarbij een rol, aldus onderzoek van MarketResponse en adviesbureau Schuttelaar & Partners.Wantrouwen, gebrek aan communicatie en transparantie spelen een grote rol bij het oordeel van consumenten over duurzame merken.Max Havelaar en Philips Uit een periodiek onderzoek onder ruim vijfhonderd respondenten naar de meest actuele duurzaamheidthema’s, blijkt dat duurzame merken bij veel consumenten in een positief daglicht staan. Vooral hoger opgeleiden schaffen ze eerder aan en werken liever voor een duurzame werkgever. Duurzame merken kenmerken zich volgens de consument door kwaliteit, lange levensduur en eerlijke handel. Maar slechts vier op de tien Nederlanders kan een duurzaam merk noemen, en dan vooral Philips en Max Havelaar. Shell en Hummer zijn volgens de consument absoluut niet duurzaam. Regenwoud Gevraagd naar waar men zich persoonlijk het meeste zorgen over maakt, zetten hoog opgeleiden het verdwijnen van het regenwoud op de eerste plaats. Laag opgeleiden noemen met name de verminderde zorg en aandacht voor de medemens in de buurt. Kinderarbeid Ook andere duurzaamheidthema’s als het leegvissen van zee├źn, kinderarbeid, toenemend energieverbruik en korte termijn winstbejag scoren hoog. Hoewel consumenten erkennen dat zowel bedrijven en burgers actie moeten ondernemen, wordt vooral van de overheid verwacht dat deze de verantwoordelijkheid voor oplossingen neemt. Bijna een derde van de Nederlandse volwassen bevolking behoort inmiddels tot de groep consumenten die zich nadrukkelijk hard maakt voor een duurzame wereld. Zij verwachten ook meer oplossingen van bedrijven.