Bijna zeventig procent van de Nederlanders zou het waarderen als hun supermarkt op een duurzamere manier EK-gadgets uit zou delen. Eenderde (32%) zou eerder bij een supermarkt sparen als deze een duurzamere EK-actie zou voeren. Dit blijkt uit recent onderzoek van GfK in opdracht van reclamesite Verse Reclame.
Bijna driekwart van Nederland (73%) heeft oranje spullen uit 2010 bewaard en 12% heeft artikelen weggegeven aan anderen. 15 procent heeft de gadgets weggegooid.
Er zijn wel degelijk duurzamere alternatieven voor supermarkten die mee willen doen aan de Oranjekoorts, zo blijkt. Er is vooral veel animo voor het sparen voor een aan het EK-gerelateerd goed doel: eenderde (34%) geeft aan hieraan te willen deelnemen. 32 procent zou graag een duurzamer gadget ontvangen, bijvoorbeeld een t-shirt. Net zo veel interesse (32%) is er voor het sparen voor een premium. Waar de klant nu vaak na eenmaal boodschappen doen wordt beloond, zou deze dan drie keer 15 euro moeten besteden alvorens een gadget te ontvangen.
Terugbrengen naar winkel
Er zijn diverse manieren om duurzaam met de weggegeven artikelen om te gaan. Ongeveer zestig procent zou de gadgets terugbrengen naar de winkel. De consument zou deze dan net iets liever naar ontwikkelingslanden laten sturen (62%) dan ze laten recyclen (58%).