Duitse collega’s hebben meer last van de crisis - Promzvak

Duitse collega’s hebben meer last van de crisis

Begin juni hebben we een onderzoek gehouden onder Duitse suppliers en distributeurs van promotionele producten. In Nederland doet Het Portaal Uitgeverij dergelijke onderzoeken al ruim 20 jaar. De bedoeling is dat dit nu ook herhaald zal worden in Duitsland, zodat in de loop van de tijd een mooie vergelijking gemaakt kan worden. Binnenkort krijgen alle respondenten van het onderzoek het uitgebreide rapport en zullen we een verslag van het onderzoek plaatsen op lieferantentage.de.

We leven nu natuurlijk in een bijzondere tijd en dat laat bijzondere resultaten zien in het onderzoek. De coronacrisis heeft de Duitse markt voor promotionele producten zeer hard geraakt. Het omzetverlies bedroeg gemiddeld rond de 40% in 2020 in vergelijking met het voorgaande jaar. Ook voor dit jaar verwacht men nog een omzetdaling van tussen de 10 en de 15%. Het meeste last heeft men van uitgestelde orders, trage besluitvorming bij opdrachtgevers en lagere budgetten. Waar de scores op deze punten in Duitsland rond de 80% liggen is dat in Nederland rond de 50-60%. Opvallend is ook dat in Duitsland twee keer zo vaak het probleem van opdrachtgevers met betalingsproblemen genoemd wordt (19% in Duitsland 10% in Nederland).

Positief aan Covid-19 is voor een aantal leveranciers de verkoop van corona-gerelateerde producten zoals mondkapjes (40% handelt hierin) en de verkoop van producten die werkgevers hun thuiswerkende medewerkers als waardering doen toekomen. Hoewel 70% verwacht dat de coronacrisis eind 2021 voorbij is, zijn er toch maar weinig leveranciers van promotionele producten die denken dat zij hun tot nu toe gemiste omzet nog kunnen inhalen. Meer dan de helft verwacht niets van de door hun gemiste omzet te kunnen compenseren. Covid-19 heeft wel geleid tot het actiever omgaan met digitale media voor klantcommunicatie. Toch blijkt in Duitsland het gebruik van e-mail en telefoon door Covid-19 meer te zijn gestegen dan bijvoorbeeld het gebruik van WhatsApp en social media, al zijn er uiteraard de nodige leveranciers die inmiddels deze nieuwe media ook hebben omarmd.

Tot slot is nog gevraagd naar de rol van duurzame promotionele producten. Het aandeel daarvan in de omzet van distributeurs bedraagt rond 25% en bij suppliers ongeveer 38%. Daarmee lijken de Duitse leveranciers in de markt van promotionele producten een stap voor te liggen op hun buitenlandse collega’s.