‘ Doming geeft promotionele producten extra smoel’ - Promzvak
‘ Doming geeft promotionele producten extra smoel’

‘ Doming geeft promotionele producten extra smoel’

Chris Meijdam (Promotion4U) gaat on tour. Het wordt hoog tijd voor een rondje langs de distributeurs om ze wegwijs te maken in alle geheimen van doming. “Distributeurs moeten deze techniek veel meer gaan toepassen om hun producten toegevoegde waarde te geven.”

‘Als ik een zure haring wil, ga ik wel naar de visboer.’

Voor zo’n uitspraak moet je in Hardenberg zijn, bij Chris Meijdam van Promotion4U. Recht voor z’n raap. Met ‘als ik een zure haring wil, ga ik wel naar de visboer’ doelt hij op de sfeer binnen een bedrijf. Mensen werken prettiger en beter in een goede sfeer, aldus Meijdam. “En een goede atmosfeer straalt ook uit naar klanten, en dat is belangrijk,” zegt hij. Meijdam valt in de categorie ‘ruwe bolster blanke pit’. Verknocht aan de jaren ’80-band Metallica, hard rock, hard werken, niet zeuren. Maar hij is ook van de balans in de gaten houden, plezier hebben, flexibel zijn. “Vooral flexibiliteit is een kenmerk waarmee wij ons willen onderscheiden en ik geloof ook wel dat de markt dat zo oppikt,” zegt hij.

Schoonouders

In 2008 begon Chris Meijdam met Promotion4U, een bedrijf dat is gespecialiseerd in technieken met betrekking tot zelfklevende logo’s, met name doming. Promotion4U bewerkt promotionele producten in opdracht van andere suppliers, bijvoorbeeld Xindao. Aan de andere kant levert het bedrijf zelf promotionele producten (denk aan sleutelhangers met winkelwagenmuntjes, pins, medailles, flesopeners) aan distributeurs van relatiegeschenken en premiums. Promotion4U levert niet aan eindklanten.
Toen Meijdam – in de garage van zijn schoonouders – zijn bedrijf begon, had hij vijftien jaar de doming afdeling bij Lensen Toppoint geleid. Op een vrijdag de 13e nam hij ontslag. Alles moest anders. Dat denkt iedereen wel ‘ns, maar Meijdam liet het niet alleen bij denken en voegde de daad bij het woord.

Maatjes

Hij stortte zich op het ontwikkelen van websites, werk dat hij vanuit huis deed. Dat ging allemaal best goed, totdat zijn oude klanten bij hem aan de bel gingen trekken. Waar hang je uit? Wat doe je nu toch? “Klanten uit mijn tijd bij Lensen benaderden me. Mijn klanten waren mijn maatjes. Ze vroegen naar me, dat vleide me. Toen begon het oude vak toch weer te kriebelen. Ik sloot een lening af bij de bank, kocht een domingmachine, installeerde die bij mijn schoonouders in de garage en ging aan de gang,” vertelt Meijdam.
Zo keerde Meijdam weer terug in de promotionele productenindustrie, en bouwde hij zijn zaak verder uit tot inmiddels 9 man, gehuisvest in een pand op een bedrijventerrein in het landelijke Hardenberg in Oost-Nederland. Inmiddels is Promotion4U ook gevestigd in Duitsland en wordt het bedrijf daar vertegenwoordigd door Ulrich Niebel, voorheen de buitendienstman van Lensen Toppoint. Wel meer ex-collega’s uit zijn tijd bij Lensen Toppoint werken nu voor Meijdam bij Promotion4U. “Dat vind ik prettig. Ik ken ze persoonlijk. Ik weet hoe ze in elkaar steken. En ik weet hoe ze werken.”

Meer dimensie

Doming is een techniek die toch zeker al een jaar of 25 bestaat, maar nog steeds redelijk onbekend is. Als distributeurs – en inhun kielzog de eindklant – beter zouden weten wat het inhoudt en wat het voor een product kan doen, zou het veel vaker worden toegepast, meent Meijdam.
Doming kun je omschrijven als een techniek om een driedimensionaal effect te geven aan een tweedimensionaal oppervlak, legt hij uit. Dat effect wordt bereikt door een druppel hars uit te vloeien over drukwerk, zoals bijvoorbeeld een sticker of etiket, waardoor een dikke glimmende laag ontstaat. Doming verwijst naar welving, vanwege het Engelse ‘dome’ dat koepel of gewelf betekent. Doming geeft een artikel – letterlijk – meer dimensie. Je oog wordt er door getrokken en je krijgt de neiging om de doming aan te raken. Vandaar dat Meijdam stelt dat doming ‘extra smoel’ geeft aan promotionele producten.
Meijdam: “In vergelijking met conventionele druktechnieken is doming een heel elegante manier van veredelen. Doming is breed inzetbaar, op vele materialen, alleen textiel leent zich er niet zo goed voor. Doming is wel ietsje duurder dan gangbare druktechnieken, maar de investering waard, omdat je voor relatief weinig geld een product aanzienlijk opwaardeert.” Dat doming wat kostbaarder is, legt hij uit, komt ook omdat het een arbeidsintensief proces is. Een pen bedruk je in één keer, bij doming moet je meerdere stappen doorlopen.

Milieucertificaat

Zien is geloven, maar uiteraard kunnen niet alle distributeurs in Hardenberg langs de machines komen lopen… Vandaar dat Meijdam ‘on tour’ gaat. “In mijn tijd bij Lensen Toppoint zat ik deels in de buitendienst en kon ik vertellen en laten zien wat doming is. Vanaf de start van mijn eigen bedrijf, was mijn focus erg intern gericht en heb ik eigenlijk nooit de tijd genomen om er op uit te gaan. Daar ga ik nu tijd voor maken. Ik op bezoek bij distributeurs. Face to face, even de tijd nemen om de distributeurswegwijs te maken en te laten zien wat er kan.”

In die gesprekken zal Meijdam ongetwijfeld ook vertellen hoe trots hij is op het milieucertificaat dat Promotion4U toegekend is door de Italiaanse harsleverancier. Meijdam: “Wij lopen voorop op het gebied van milieu omdat we produceren met kwikvrije hars. Daar staat dat certificaat ook voor. Mede door die milieuvriendelijke hars verkoop ik producten waar ik achter kan staan. Ik zou vrij eenvoudig andere grondstoffen in kunnen kopen en daardoor de prijs kunnen halveren, maar ik vind dat we verantwoordelijkheid moeten nemen voor de distributeur en zijn eindkant. Bovendien, slechte kwaliteit kost je uiteindelijk altijd méér dan je lief is, toch?”