De gewogen omzetstijging die Nederlandse distributeurs in het eerste kwartaal van 2015 wisten te realiseren ligt met ruim 9% een procent hoger dan de omzetstijging die men in heel 2014 behaalde. Men verwacht 2015 goed af te kunnen gaan sluiten.
Verwachtte de gemiddelde distributeur in het najaar van 2014 nog een omzetstijging van bijna 10% voor heel 2015, na afloop van het eerste kwartaal van dit jaar stelde men die verwachting in positieve zin bij: de verwachting is nu dat er over heel 2015 sprake zal zijn van bijna 11% omzetstijging.
Deze cijfers zijn afkomstig uit een peiling van onderzoekbureau One Question die in opdracht van PromZ Vak eind maart 2015 werd gehouden onder Nederlandse distributeurs.
Bedreigingen
One Question vroeg ook naar bedreigingen en kansen voor de branche. De prijsconcurrentie tussen distributeurs en de komst van nieuwe, voorheen branchevreemde aanbieders behoren tot de genoemde bedreigingen, samen met een – matige – onrust over de gevolgen van de stijgende dollarkoers.
Productkwaliteit
De rol van het internet stabiliseert (bij full service distributeurs), groei moet vooral uit nieuwe klanten komen. De noodzakelijke grotere aandacht voor marketing en verkoop heeft ook zijn weerslag op de criteria die distributeurs hanteren bij de keuze van hun suppliers. Productkwaliteit scoort hoog, terwijl ook de service die de supplier aan de distributeur biedt en de levertijd belangrijke zaken zijn voor de distributeurs. Het stelt distributeurs in staat om zich op hun beurt naar hun klanten toe op te stellen als een leverancier die voldoet aan alle eisen die hun opdrachtgevers stellen.
Lees meer in PromZ Vak nr 2, die eind mei uitkomt.