De Nederlandse distributeurs hebben in 2017 een gemiddelde omzetstijging van bijna 15% behaald, beduidend meer dan een jaar geleden door hen voorspeld werd. Voor 2018 verwachten ze een verdere omzetgroei van tenminste 12%. Van de distributeurs zag 45% het gemiddelde orderbedrag in 2017 stijgen, 61% zag het aantal klanten in 2017 groter worden. Driekwart is tevreden over de huidige marges.
Distributeurs blijken in veel gevallen meer te doen dan alleen de verkoop van promotionele producten en relatiegeschenken aan Nederlandse eindklanten: 36% verkoopt ook aan collega-distributeurs, 34% bedrukt textiel, 29% exporteert promotionele producten terwijl 25% marketingadviezen verstrekt en 22% reclameadviezen geeft. Gemiddeld heeft 63% van de omzet van distributeurs betrekking op de verkoop van promotionele producten aan Nederlandse eindklanten.
Duurzaam
18,4% van de omzet van Nederlandse distributeurs betrof dit jaar duurzaam geproduceerde promotionele producten. Slechts 11% van de distributeurs maakt altijd melding van het feit dat een aangeboden product duurzaam geproduceerd is. Niet minder dan 62% doet dat soms of nooit. Een kwart van de distributeurs stelt dat zij het zijn die de onderwerpen duurzaamheid en/of certificering van promotionele producten aankaarten bij de opdrachtgevers.
Opdrachtgevers hadden in 2017 een iets ruimer budget dan in 2016, en voor 2018 verwachten ze ook een groei van een paar procent wat betreft hun promobudget.
Catalogi
Een op de drie distributeurs zegt dat de gedrukte catalogus een belangrijke rol voor hen speelt. Maar slechts 16% van de distributeurs zou het een groot probleem vinden als de suppliers zouden stoppen met het beschikbaar stellen van gedrukte catalogi aan distributeurs.
De meeste opdrachtgevers prefereren nog steeds een combinatie van een online en gedrukte catalogus om zich te oriënteren. Wellicht dat online sneller zoekt en papier beter is om rustig te kijken en verschillende ideeën op te doen.
Meer cijfers uit het door marktonderzoekbureau One Question gehouden Distributeursonderzoek 2017 in opdracht van PromZ vindt u in PromZ Vak nr 4.