Distributeurs melden 8,7% omzetgroei in 2014 - Promzvak

Distributeurs melden 8,7% omzetgroei in 2014

Al een paar jaar melden de distributeurs van promotionele producten lichte omzetstijgingen: +2,1% in 2013 en +2,4% in 2012. De economische crisis lijkt voor veel distributeurs inmiddels een verschijnsel uit een wat verder verleden. Distributeurs melden voor dit jaar maar liefst weer 8,7% omzetgroei.

Uit het jaarlijkse PromZ Distributeursonderzoek dat ook in 2014 door marktonderzoekbureau One Question werd uitgevoerd, komt over 2014 een omzetstijging van niet minder dan 8,7% naar voren. Het is een ‘gewogen’ groei waarbij de omzetstijging van grotere distributeurs zwaarder meetelt dan die van kleinere distributeurs. De omzetstijging doet zich over een breed front voor: weliswaar moet toch nog 16% van de distributeurs over 2014 een omzetdaling noteren, maar niet minder dan 60%van de distributeurs zag de omzet stijgen in 2014.

Positieve verwachtingen
Je mag dus wel zeggen dat het branchebreed weer beter gaat. Beter zelfs dan verwacht want een jaar geleden schatten de distributeurs de omzetstijging voor 2014 nog op 5,9%. Maar het werd dus 8,7%! Het zal niemand verbazen dat de verwachtingen voor 2015 nog positiever zijn. De distributeurs denken in 2015 gemiddeld 9,8% meer te gaan verkopen dan in dit toch al goede jaar 2014.

Groeicijfers
Uit het ook onlangs gehouden jaarlijkse PromZ Opdrachtgeversonderzoek kwam over 2014 een gemiddelde budgetstijging van 1,0% naar voren. Voor 2015 rekenen de opdrachtgevers op een gemiddelde budgetstijging voor de inkoop van promotionele producten van 1,8%. De distributeurs rapporteren veel hogere groeicijfers over dezelfde periode. Hoe kan dat? Er mag vanuit worden gegaan dat een belangrijk deel van de groei bij andere distributeurs vandaan komt, en dat zal ook gelden ook voor 2015.

De uitkomsten van het hele PromZ Distributeursonderzoek 2014 vindt u in PromZ Vak nr 4, die deze maand uitkomt.