Direct marketing a la Big Brother is watching you - Promzvak

Direct marketing a la Big Brother is watching you

Stel je voor: je krijgt een cd-rom opgestuurd met een geel Post-it papiertje er op met de tekst: ‘Dit is interessant voor jou. Het bevat nieuws.’Nieuwsgierig geworden draai je de cd-rom af, maar het bevat geen informatie waar je onder de indruk van bent. Een doorsnee bureaupresentatie met veel geronk en beloftes. Je haalt hem uit de drive en legt hem weg. Een minuut later gaat de telefoon en meldt iemand van het bureau dat de presentatie opstuurde, dat je net naar de cd-rom hebt gekeken en hij vraagt wat je er van vond. Eng? Het is wel een beetje Big Brother is watching you, maar marketingcommunicatiebureau First Big Agency vindt het een geweldige vondst. Het is een nieuwe techniek voor marketeers, die het mogelijk maakt de exacte respons van een DM-mailing te meten door de inzet van een cd-rom, die zo gauw hij afgespeeld wordt een signaal stuurt naar de afzender. Hierdoor weet de afzender precies wie, wanneer, welke verstuurde boodschap leest. De techniek wordt Hot Lead Identifier genoemd.Matthijs Boonstra van het bureau meldt dat wanneer de ontvanger de cd-rom in de drive plaatst de zender allerlei informatie krijgt. De naam van de organisatie, de contactpersoon, het (e-mail)adres en het telefoonnummer van de ontvanger verschijnen als een pop-up in het scherm van de zender. Ook de datum en het tijdstip van dit moment worden nauwkeurig vastgelegd. Boonstra: ‘De Wet op Persoonsregistratie wordt nageleefd doordat de gegevens vooraf reeds zijn vastgelegd in een database. De techniek filtert de doelgroep automatisch op respons of non-respons. Het is een tool die elke acquisiteur en relatiebeheerder helpt in een meer effectieve en kostenbesparende communicatie.’ First Big Agency biedt de techniek niet alleen aan haar opdrachtgevers, maar gebruikt deze tevens zelf. ‘In een recessie worden opdrachten niet meer vanzelfsprekend verkregen, zelfs een goed bureau moet op zoek naar de klant’. Aldus Frans de Groot managing partner van het bureau. ‘Wij kunnen ons nu verplaatsen in de belevingswereld van de ontvanger. We weten immers wie welke boodschap ziet en op welk moment, dit tot op de seconde nauwkeurig. We kunnen nu een optimale follow-up verzorgen en kiezen voor het aanbod op het juiste moment. Dit bespaart veel tijd en geld. En dit is nu juist waar de huidige marketeer op zit te wachten.’ Hoopt hij. Het bureau benadert momenteel 20 prospects per week, op een creatieve manier wordt de ontvanger aangespoord de cd-rom te bekijken, waarna de pop-up verschijnt op het beeldscherm van de First Big Agency-medewerker. Boonstra zegt dat er een respons van rond de 45 procent wordt gehaald. (bron: www.marketingonline.nl