In de vorige uitgaves van PromZ Vak ben ik ingegaan op de meest voorkomende druktechnieken (de conventionele technieken). Maar een belangrijke ontwikkeling binnen het drukkersvak verdient specifieke aandacht: digitaal printen.
De conventionele druktechnieken (meest gebruikte zijn: tampondruk, zeefdruk, transferdruk en laser graveren) hebben hoge kosten voor het instellen en deze kosten zijn per kleur. Daarnaast hebben deze technieken vaak beperkte mogelijkheden als het gaat om het aantal te drukken kleuren. Daarom is digitaal printen een veel gebruikte techniek.
In de markt van papier drukken, is digitaal printen al een zeer belangrijke druktechniek. Klanten leveranciers en machineleveranciers hebben digitaal printen geheel geaccepteerd. Een heel groot deel van deze markt bestaat uit digitaal printen.
Alleen in de promotionele productenmarkt is de techniek nog niet ver ontwikkeld. De reden daarvoor in mijn optiek is dat materialen en vormen zijn niet makkelijk te beprinten met een machine en een inkt. Standaardiseren is heel lastig. Anders dan in de markt van papier drukken, waarbij het papier altijd vlak is en in samenstelling redelijk identiek. Dit maakt onze markt een nichemarkt voor machine en inktontwikkelaars.
Acceptatie
Daarnaast is de acceptatie van de drukresultaten nog een issue. Het verschil tussen PMS en full colour drukresultaten is een feit en moet begrepen worden en uit kunnen worden gelegd.
In full colour (conventioneel gedrukt of digitaal geprint) wordt altijd gedrukt met vier kleuren (Cyaan, Magenta, Yellow and Black (Key)). Er is een verschil tussen PMS-kleuren die gemengd worden en die opgebouwd worden uit CMYK. Bij mengen wordt de kleur fysiek gemixt tot een kleur. Daarbij zijn veertien kleuren beschikbaar. Bij CMYK zijn maar vier kleuren beschikbaar om tot de juiste kleur te komen.
Verschillende vormen van digitaal printen
Digitaal direct druk op “tampondruk” artikelen. Hierbij moet je denken aan: plastic, metaal, hout, karton etc. Digitaal printen op deze artikelen is in ontwikkeling aan het excelleren. Er zijn al redelijk wat leveranciers van machines en de meeste drukkerijen bieden deze mogelijkheid aan. De markt is deze vorm aan het accepteren.
Digitaal direct druk op textiel en “zeefdruk” artikelen. Je moet hierbij dus denken aan: katoen, polyester etc. De inkten hiervoor zijn nog niet door ontwikkeld en voornamelijk geschikt voor katoen. Ook zijn de inktkosten momenteel heel erg hoog, waardoor de drukkosten voor een enkele bedrukking erg hoog zijn. Het is wachten op een doorbraak.
Digital transfers
Transfers worden bijna altijd conventioneel gedrukt. Digitale transfers zijn vaak nog geen goede vervanging daarvoor. Het printen van lijm is nog niet mogelijk en wit printen is niet altijd in goede kwaliteit mogelijk. De meest gebruikte transfers zijn plotter of snijtransfers, waarbij op een ondergrond van een laag lijm en witte inkt het logo geprint wordt. En daarna de contouren van het logo gesneden worden.
Digitale sticker, doming en inlay
Deze drie printtechnieken worden in bijna alle gevallen geproduceerd via digitaal printen. Conventioneel drukken wordt bijna niet meer toegepast. Een stickermateriaal (wit of transparant) wordt voorzien van een logo, waarna de contouren van het logo gesneden worden.
Wat is dan de reden waarom digitaal zo in opkomst is?
De kosten voor opstarten zijn bij digitaal printen niet afhankelijk van het aantal kleuren. Daarmee is digitaal printen een heel stuk goedkoper dan conventioneel in de kleine oplages. De drukkosten zijn ook niet afhankelijk van het aantal kleuren. Daarnaast is personaliseren mogelijk en kan er tot over de rand van het product gedrukt worden. Ook zitten er minder hoge en ingewikkelde eisen aan het logo en het bestandsformaat.
Wat is de toekomst van digitaal printen?
Wanneer je op beurzen komt zoals de PSI, maar ook de beurzen voor toeleveranciers van drukkerijen, domineren de digitale printtechnieken. Hier zitten de ontwikkelingen en mogelijkheden.
Maar de meeste machines voor direct printen op het artikel zijn leuke printers voor erbij en niet de industriele, hoog volume printers die de markt kan gaan veranderen. Ook voor digitaal direct druk op textiel en “zeefdruk” artikelen is er nog geen allround oplossing.
Maar de vraag is niet of deze oplossingen komen, maar wanneer.