‘Suppliers die direct gaan, op welke manier dan ook, ondergraven hun marktpositie,’ zeggen Diederik van Styrum en Sandro van Hellenberg Hubar in een interview in PromZ Vak nr 4 naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van hun Xindao.
‘Vijfentwintig jaar geleden was de promotionele productenbranche nog redelijk overzichtelijk. Je had suppliers, distributeurs en eindklanten met een duidelijke rolverdeling. Anno nu vervagen de rollen – ook aan de zijde van de suppliers,’ aldus Hubar en Van Styrum.
Van Styrum: "Suppliers gaan in toenemende mate om de traditionele distributeurs heen om, al dan niet openlijk, direct te gaan. Hoe lang kan het nog duren voordat distributeurs in opstand komen? Moet je eens kijken hoe snel suppliers zullen terugkeren op hun schreden als ze uit protest tegen de gang van zaken geen orders meer krijgen."
En bloc opstappen
‘Het verbaast me dat distributeurs in Nederland nog niet en bloc hebben gedreigd met opstappen. Nederland is zo tolerant. Neem Denemarken, waar Clipper het goed deed tot Igo Post besloot 15.000 catalogi rond te sturen. Geen distributeur in Denemarken die nog zaken wilde doen met Clipper,’ aldus Van Styrum.
Xindao houdt zich verre van de eindklant, benadrukken Hubar en Van Styrum. Hubar: ‘Wij staan op het standpunt dat je als supplier verantwoordelijk bent voor een onderscheidende collectie en dat het aan de distributeurs is om je producten naar de eindklant te brengen.’
Lees het complete interview in PromZ Vak nr 4, die eind december verschijnt.