De vijf wetten van recessiemarketing - Promzvak

De vijf wetten van recessiemarketing

Marketingman Roland van Kralingen heeft 13 wetten geformuleerd voor marketeers die de recessie willen gebruiken om sterker te worden. Hier de 5 belangrijkste.1. De wet van de verbondenheid Uw klanten zijn veranderd, in een paar weken tijd. Zekerheid, veiligheid, familiewaarden, cocooning, groepsgedrag, discipline, orde, betrouwbaarheid, consistentie, gehoorzaamheid, inzet, betrokkenheid en somberheid zijn weer terug. U denkt uw klant te kennen ? Die kennis is inmiddels achterhaald. 2. De wet van de slimme innovaties Blijf meerwaarde bieden. In een volatiele markt veroorzaakt door een recessie is een prijsgevecht het ergste dat een bedrijf kan overkomen. Innoveren is het enige antwoord. De gedachte is als volgt: een aaneenschakeling van kleine innovaties om het product te verbeteren of het merk inspirerend te houden, draagt er aan bij dat het marktaandeel behouden blijft of zelfs stijgt. Deze kleine maar slimme innovaties hebben tijdelijk invloed op het gedrag van de consument. 3. De wet van het herpositioneren In deze tijden zijn er eigenlijk maar twee positioneringen die werkelijk effect sorteren: of u bent de echte (mentale) marktleider of u bent de uitdager. In beide gevallen moet u aan de hand van slimme innovaties laten zien wie u bent. Alle positioneringen in het midden van de markt werken niet. 4. De wet van de beloning In tijden van tegenspoed moet de nadruk niet liggen op het aanboren van nieuwe klanten. De beste strategie is om bestaande relaties extra aandacht te geven. Zij verdienen een schouderklopje. Geef ze voordelen die anderen niet krijgen. Introduceer simpele beloningsystemen. Voeg tijdelijk waarde toe zodat u de prijs niet hoeft te laten zakken. 5. De wet van het contact Andere tijden vragen om andere media. Juist nu geldt: meten is weten. Werk met kanalen waarvan de resultaten goed meetbaar zijn. De korte termijnresultaten wel te verstaan. Online marketing, direct marketing en sales promotiom moeten een hoge prioriteit hebben. Bron: marketingonline.nl