De opkomst van printmanagementbedrijven in onze branche: Zegen of vloek? - Promzvak
De opkomst van printmanagementbedrijven in onze branche

De opkomst van printmanagementbedrijven in onze branche: Zegen of vloek?

Steeds vaker krijgen we via distributeurs klachten over printmanagementbedrijven die ze helemaal uitknijpen. Het probleem is echter dat er maar weinig mensen zijn die hierover iets willen vertellen. Dit is wat we weten:

Printmanagementbedrijven zijn in het leven geroepen om voor grens overschrijdende eindklanten (bijvoorbeeld grote bedrijven als Coca Cola, Shell, Heineken etc.) print in te kopen. Een simpele klus, aangezien het gaat om een standaard product. Je hebt standaard formaten, standaard kwaliteiten in papier, standaard afwerkingskwaliteit en ga zo maar door. Je kunt dus heel makkelijk appels met appels vergelijken en je niveau van inkoper hoeft niet al te hoog te zijn om toch een kwaliteitsproduct te kunnen leveren.

Toen mede als gevolg van milieu eisen de vraag naar print terugliep, zagen de printmanagement bedrijven nieuwe markten waaronder die van de promotionele producten. Hoe moeilijk kon het zijn? Dat bleek in het begin moeilijker dan gedacht. Een standaard zoals bij drukwerk, bestaat er immers niet in onze wereld. Neem een rugzak, die kan wel uit ik weet niet hoeveel materialen bestaan, kleuren, ritsen en ga zo maar door. Geen rugzakofferte is hetzelfde, tenzij je al die voorwaarden op papier hebt staan. En daarvoor heb je toch wel kennis nodig. De vraag is of je die kennis kunt inkopen, op het moment dat je werkt tegen een marge van net geen 6%.

Inmiddels zijn de printmanagement bedrijven niet meer weg te denken uit onze industrie. Een aantal neemt de rol van distributeur aan en doet zaken met suppliers. Maar waar het gaat om de vaak meer ingewikkelde klussen (die kennis vereisen en een eigen kantoor in bijvoorbeeld China) besteden de ‘printjongens’ nog vaak klussen aan via distributeurs. En die worden vervolgens naar verluid tot het bot toe uitgeknepen. En de vraag is of dit op langere termijn nog wel zo goed is voor die eindklant. Veel distributeurs haken immers af en de vraag is hoe lang je kunt blijven knijpen zonder dat iemand het leven verliest.

Ik zou in één van de komende nummers van ons vakblad graag terugkomen op dit onderwerp en ben op zoek naar distributeurs of suppliers die iets over dit onderwerp willen vertellen. Je kunt me bereiken op peter@hetportaal.com

Alvast bedankt voor de te nemen moeite,

Peter van Gestel