De opkomst van het retailkanaal - Promzvak

De opkomst van het retailkanaal

Distributeurs en suppliers ondervinden steeds meer concurrentie van het retailkanaal. PromZ Vak inventariseerde de markt van de cadeaukaarten, die vanuit de retail steeds meer hun weg vinden in business to business.

De branche moet een deel van zijn omzet afstaan aan warenhuizen als V&D en Bol.com die met hun cadeaukaarten een alternatief bieden voor loyaltyprogramma of relatiegeschenk. Het is een strijd die suppliers en distributeurs moeilijk kunnen winnen, maar waarin zij zeker niet kansloos zijn.

Kracht

Het is een ontwikkeling die niet te stoppen is en waarbij internet een cruciale rol speelt. Door het web is de markt van promotionele producten transparant geworden. Een inkoper die als particulier bij een webwinkel koopt, realiseert zich dat hij daar ook als werkgever terecht kan. De promotionele productenbranche moet zich meer dan ooit bezinnen op zijn bestaansrecht en kracht: originaliteit, inkoop, veredeling en service.

Lees meer in PromZ Vak nr 4.