Daling in aantal reclamefolders - Promzvak

Daling in aantal reclamefolders

Het afgelopen jaar zijn er minder reclamefolders verstuurd. Dit blijkt uit cijfers van de branchevereniging DDMA.

Het aantal stuks daalde van 11,9 miljard in 2009 tot 11,7 miljard vorig jaar, een daling van 1,7 procent. Volgens de DDMA versturen de bedrijven hun folders tegenwoordig veel gerichter, waardoor het volume afneemt. Er zijn wel meer verschillende titels.

Als er rekening wordt gehouden met de toename van het aantal nee/nee of nee/ja-stickers, is het aantal folders per huishouden alleen maar toegenomen. Vorig jaar zat op 18 procent van de brievenbussen zo’n sticker, tegen 16,6 procent een jaar eerder.

Meubelbranche

Zeven bedrijfstakken zijn goed voor tweederde van alle folders. De meubelbranche geeft de meeste folders uit, gevolgd door supermarkten, de kledingbranche, warenhuizen, drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronicazaken. Van die branches daalde in 2010 alleen het aantal folders dat door elektronicazaken werd verspreid.

De tijd die mensen besteden aan het doornemen van de folders loopt al jaren gestaag op en nam ook vorig jaar toe. Ging het in 2007 nog om gemiddeld 36 minuten per week, in 2008 werd de grens van 40 minuten al geslecht om in 2009 en 2010 op te lopen tot respectievelijk 43 en 47 minuten.