De cosmeticamarkt heeft in 2010 een groei van 1,3 % laten zien, maar de markt stond wel onder druk. De omzetgroei is vooral beperkt door de enorme toename van promotiedruk in producten, zoals deodorant, doucheproducten, shampoo en tandpasta.
Dat schrijft de NCV, brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van producten voor de persoonlijke verzorging. Gemiddeld werd 29% van de cosmetica-omzet in de drogisterij onder promotie verkocht versus 25% in 2009.
De totale consumptieve bestedingen in 2010 bedroegen ruim 2,6 miljard euro: een besteding per hoofd van de bevolking van 159 euro per jaar. Ook in het supermarktkanaal is er een toename van de promotiedruk waarneembaar, aldus de NCV. De deelmarkten decoratieve cosmetica, geuren en zonnecosmetica lieten een bovengemiddelde stijging zien met een groei van respectievelijk 6%, 3% en 9%.
Apotheken
Er is duidelijk sprake van meer afzet van verpakkingen in het merendeel van de deelmarkten. De NCV stelt vast dat met name in het apotheekkanaal een duidelijke groei waarneembaar is in de cosmeticaverkoop. De verkoop in de drogisterij en parfumerie is duidelijk positief, daarentegen laat de cosmetica verkoop in de supermarkt een negatieve ontwikkeling zien. Mannencosmetica heeft in 2010 wederom een betere ontwikkeling gemaakt dan de totale cosmeticamarkt. Ook de geschenkverpakkingenmarkt heeft een groei laten zien. NCV heeft ruim 95 leden, waaronder alle internationale ondernemingen die in Nederland actief zijn. Zij vertegenwoordigen samen circa 85% van de totale Nederlandse omzet.