Consument is gek op reclamefolders Een grote meerderheid, 82 procent, van de Nederlanders bekijkt kortingen en promoties in de folders van retailers. Voor het grootste deel is dit een vaste gewoonte: 67 procent zegt dit vaak of altijd te doen.
Nederlandse consumenten zijn ook relatief trouw aan hun winkel. In Nederland doen consumenten iets meer dan 20 procent van de ‘bulkboodschappen’ wel eens in een andere supermarkt. In andere Europese landen ligt dat percentage op 37 procent. Dit blijkt uit het onderzoek Shopping in tough times van SymphonyIRI. Het onderzoeksbureau ondervroeg 26.000 inwoners van negen Europese landen.
Winkelbeleving
Vooral discounters profiteren van een eventuele switch tussen supermarkten, blijkt uit het onderzoek. Toch kijkt de consument niet alleen naar de prijs. Ook de winkelbeleving, zoals gemak en snelheid, zijn belangrijke factoren.
Business insights director Carin Stroeken van SymphonyIRI zegt in RetailTrends dat retailers er goed aan doen om de investeringen in digitale marketing in perspectief te plaatsen. ‘Ons onderzoek laat zien dat de traditionele media een enorm belangrijke rol spelen. Sterker nog: consumenten geven aan dat zij ten opzichte van een jaar eerder zelfs minder digitale bronnen zijn gaan gebruiken.’