Compacon is de tweede distributeur die openlijk een standpunt inneemt waar het gaat om het direct gaan van suppliers: de samenwerking wordt tot een minimum beperkt zo niet gestaakt.
De eerste die in PromZ Vak aan de bel trok was Interimage. ‘Bij leveranciers die rechtstreeks aan de eindklant leveren worden geen OEM-projecten meer aangevraagd, en ze verdwijnen van onze ‘vaste’ leverancierslijst,’ zei Miklos Markovits (Interimage).
Ton Löbker (Compacon) had in feite een gelijke boodschap op de onlangs gehouden Leveranciersdag die Compacon elk jaar organiseert. ‘Wij zijn van mening dat in deze economisch moeilijke tijd leveranciers beter energie kunnen steken in de samenwerking met de distributor dan in het direct benaderen van de eindklant.’
Twee-sporen beleid
‘Er gaan twee soorten suppliers ontstaan,’ zei Löbker. ‘Suppliers die direct gaan en de partijen die de distributor kiezen als partner en de samenwerking willen intensiveren. De eerste groep zal in de toekomst zichzelf diskwalificeren als supplier van Compacon. Wij geloven niet in een succesvol twee-sporen beleid. Wij gaan graag met de laatste groep de toekomst in. Intensief samenwerken om samen het verschil te maken. En door intensieve samenwerking voorzien we dat ook onze directe business in China zal afnemen, daar durven we best op in te zetten.’
Lees meer in PromZ Vak nr 1, die binnenkort uitkomt.