Column: Als 't om emotie gaat, willen we erbij zijn! - Promzvak

Column: Als ‘t om emotie gaat, willen we erbij zijn!

In de vorige editie van Promz Magazine liet Christel Keulers van Mitsubishi Motors nog eens duidelijk weten dat promotionele producten je merk en logo zichtbaar maken. Hoe meer merknaam in het straatbeeld, hoe meer het merk wordt versterkt.

Daar ben ik het helemaal mee eens. In mijn vorige column schreef ik dat in 2011 er een duidelijke trend bij klanten was voor grotere aantallen bij lagere stuksprijzen. Een duidelijk signaal dat klanten er voor kiezen, ook bij een beperkter budget, toch hun naam vaak – letterlijk – te laten zien.

Biedt 2012 – het jaar waarin toch wel een groot deel van onze bevolking wat sombertjes blijft – u als klant ook de mogelijkheden om uw naam flink in het straatbeeld te laten zien? Ik denk het zeker van wel. Want hoe voorzichtig wij in Nederland ook zijn, als onze emotie wordt geraakt gaat de Nederlandse consument er helemaal voor. U kent dat gevoel ongetwijfeld zelf ook wel. Waar anders dan tijdens grootse evenementen wordt onze Nederlandse emotie beter geraakt? Denk aan voetbal, schaatsen, popfestivals. En dan hebben we in 2012 een hele line-up die genoemd kan worden: Olympische Spelen, EK Voetbal, Floriade, Dance Valley, Lowlands Festival, Pinkpop, North Sea Jazz Festival, SKS Skutsjesilen, Bevrijdingsfestivals, ABN AMRO Tennis Toernooi, Slachtemarathon en de Elfstedentocht.

emotiemarketing-promotionele producten

Huh? De Elfstedentocht zult u zeggen? Die ging toch niet door? Nee, dat klopt, maar het Friese bloed ging wel bruisen en dus kwamen direct ook de orders voor promotionele producten. Hoezo bezuinigen en op de centjes letten? We zijn trots op onze helden en willen dit steunen en ons ermee associëren. U wil niet weten hoeveel bedrijven belden met de vraag wat er nog geregeld kon worden als de Elfstedentocht door zou gaan… Het illustreert wat ik hierboven zei: als het om de Nederlandse emotie gaat, willen we erbij zijn – als bedrijf en als consument. Een mooiere combinatie bestaat haast niet…

Nog zo’n voorbeeld: neem de verhoging van het BTW-tarief van 6 naar 19 procent voor cultuur. Heel cultuurminnend Nederland stond op zijn kop. Het ene seminar na het andere werd belegd, de ene na de andere luxe vrienden- en ondernemersgroep werd opgericht. Allemaal om te voorkomen dat de inkomsten naar beneden zouden gaan, omdat het allemaal een stuk moeilijker ging worden om dit jaar tickets te verkopen. De Nederlander zou weer de hand op de knip gaan houden, het eventbezoek zou terug gaan lopen. Treurnis alom.

En wat lees je dan in de kranten: Lowlands in no-time uitverkocht (maar 55.000 bezoekers!), Slachtemarathon in 2,5 uur alle startbewijzen weg (ook maar 15.000 stuks!) en zo kan ik nog wel even doorgaan. De Nederlander komt helemaal in vervoering als het gaat om events die het hart raken. En dan wordt de portemonnee nog steeds flink opengetrokken. En dan komen er tien- of honderdduizenden mensen hun huizen uit. Dus geweldige momenten om uw merknaam flink onder de aandacht te brengen.

U laat een creatief promotioneel product ontwikkelen (want dat is wel een vereiste, u moet immers wel opvallen!), organiseert een flink groot promotieteam (studenten hebben we meer dan genoeg in Nederland), u zorgt ervoor dat u flink opvalt bij events (spandoeken kosten helemaal niets meer op dit moment) en uitdelen dus maar.

Vergeet natuurlijk niet een link te leggen naar uw (actie-)website, zodat u de gegevens kunt registreren van potentiële klanten. Want die geven ze graag, evenals allerlei voor u nuttige informatie als er een gadgy tablet of een weekendje New York in het vooruitzicht wordt gesteld!

Het lukt ons als leveranciers altijd om voor u een creatief, aantrekkelijk geprijsd promotioneel product te leveren. Wel vaak direct uit het Verre Oosten, dus plant u een beetje op tijd!

Bert Finke, directeur Jurjen Relatiegeschenken

email: bfinke@jurjen.nl