Coca-Cola en Pepsi houden op reclame te maken voor ‘ongezonde’ producten als frisdranken, die is gericht op kinderen onder de twaalf jaar. Op deze doelgroep gerichte reclame voor water, vruchtensappen en zuiveldrankjes blijft wel bestaan, aldus een bericht in de Financial Times.http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/97030070-kinderreclame.jpgOok andere internationale frisdrankproducenten willen zich bij dit initiatief aansluiten. Dat gaan ze doen tijdens de bijeenkomst van de Wereld Gezondheidsorganisatie in Genéve, eind 2008. Publieke opinie Alain Beaumont van de Europese Frisdrank Organisatie vindt dat kinderen vatbaarder kunnen zijn voor marketingcampagnes en niet de juiste keuzes in voeding kunnen maken. Daarnaast willen drank- en voedselproducenten voorkomen dat er door publieke opinie gestuwde wetgeving wordt opgelegd, zoals dat is gebeurd bij de tabaksindustrie. Dit initiatief is een vervolg op de eerder gedane belofte van diverse grote fmcg-ondernemingen. In december 2007 kondigden elf grote producenten van voedsel en frisdrank (PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Burger King, Danone, Ferrero, General Mills, Kellog’s, Kraft, Mars en Nestlé) al aan hun op jonge kinderen gerichte reclame aan te gaan passen.