De mussen vallen dood van het dak maar een aantal Amerikaanse warenhuizen zit al helemaal in de kerstsfeer. En waarom ook niet? Het is tenslotte nog maar ruim 100 nachtjes slapen…Sinds vorige week kunnen shoppers bij Sears en K-Mart hun slag slaan op de zogenaamde Christmas Lane. Online worden klanten verwelkomd met een plaatje van een jetski die over een winterlandschap vliegt. De boodschap: enorme voordelen voor wie nu beslist wat er over vier maanden onder de kerstboom ligt. Lastige tijden De spullen die met kerstkorting de deur uitgaan – televisies, speelgoed en spelcomputers – hebben over het algemeen niets te maken met the most wonderful time of the year. Maar daar gaat het in deze lastige tijden ook niet om, aldus een Toys ‘R’ Us persbericht: ‘Everyone needs a little Christmas, right this very minute.’ Miljarden verlies Net zoals pepernoten in oktober en paaseieren in februari worden ook de zomerse kerstacties bekritiseerd. Het is te vroeg, andere feestdagen worden verdrongen en de echte kerstgedachte wordt te grabbel gegooid. Maar het zal warenhuizen een zorg zijn. Hun enige wens is een herhaling van de dramatische feestmaanden 2008 te voorkomen. Door de crisis – die zo rond half oktober goed voelbaar werd – werd er afgelopen november en december tussen de 5,5 en 8 procent minder omzet gedraaid dan het jaar ervoor. Onverkoopbare voorraden stapelden zich op en er werd voor miljarden verlies geleden. Nieuwe traditie Daarom moedigen de grote retailers Amerikanen nu aan in hun korte broek en slippers nieuwe kerstballen te kopen. En als kerst dit jaar beter uitpakt dan vorig jaar kan ‘Christmas in August’ wel eens een nieuwe traditie worden. Bron: Mark Maathuis in communicatienieuws.nl