McDonald’s heeft bij de rechter met succes bezwaar gemaakt tegen inbreuk op zijn character Ronald McDonald. De clown, sinds jaar en dag boegbeeld van de hamburgergigant, trad onlangs op in een commercial van concurrent Burger King.In de tv-reclame bestelt een clown die sterk op Ronald McDonald lijkt een hamburger bij Burger King. De boodschap: de hamburgers van Burger King zijn zó lekker, dat zelfs Ronald McDonald ze prefereert boven zijn eigen burgers. ”Het idee is dat de clown vreemdgaat”, aldus een woordvoerster van Burger King. ”Het is een reclame met een knipoog. Onze boodschap is dat je bij ons meer waar krijgt voor je geld en dat brengen we op een ludieke manier onder de aandacht.”
Kleinerend
McDonald’s kon de grap niet waarderen en vocht bij de rechtbank het gebruik van zijn character Ronald McDonald aan. De rechter stelde McDonald’s vervolgens in het gelijk. Burger King heeft inmiddels een rectificatie geplaatst en de commercial van de buis gehaald. Volgens de rechter heeft Burger King ”het bepaalde over vergelijkende reclame” (art. 6:194a Burgelijk Wetboek) overtreden. Er is onrechtmatig gehandeld omdat ”het gebruik van die clown in de gegeven context kleinerend is jegens McDonald’s”, aldus het vonnis.
”Onhandig”
Een woordvoerder van McDonald’s kan zich niet herinneren dat character Ronald McDonald in Nederland al eerder is ”gekaapt” voor commerciële doeleinden. Cyril Speijer van licentieagentschap EM.TV & Wavery noemt de commercial van Burger King ”onhandig”. ”Als ze een clown hadden gebruikt die minder op het character van McDonald’s lijkt, was hun boodschap ook wel duidelijk geweest voor de consument. Bovendien had Burger King dan een veel sterkere zaak gehad. Door zo openlijk te verwijzen naar de concurrent kun je erop rekenen dat je gedonder krijgt. Op zo”n character zit van top tot teen copyright.”
Zie linkerkolom voor meer headlinez.