Retailers in Engeland starten een proef met een klantenkaart met RFID (Radio Frequency Identification). “Hiermee is het mogelijk klanten te herkennen als ze een winkel binnenkomen zonder dat het nodig is dat ze daartoe hun kaart door een machine halen,” aldus een van de deelnemers.De retailers die meedoen aan de proef kunnen klanten (tailor made) aanbiedingen doen, bijvoorbeeld op basis van vorige aankopen. Een andere participant, i-move, wil klanten via hun mobiele telefoon van aanbiedingen op de hoogte brengen.
Wal-Mart geïnteresseerd
RFID werkt via een chip, die radiosignalen uitzendt waarmee goederen en personen kunnen worden geïdentificeerd. In de VS is niet alleen het Ministerie van Defensie ook erg geïnteresseerd in deze techniek, ook Wal-Mart ziet tal van commerciële mogelijkheden rond het gebruik van RFID.
Privacy luistert nauw
Het privacy-aspect bij RFID luistert nauw. Het is zaak dat consumenten goed weten hoe de techniek werkt en dat ze alleen na hun uitdrukkelijke toestemming een klantenkaart in hun bezit krijgen die voorzien is van een RFID-chip.
Consumenten in Engeland worden via een mailing op de hoogte gebracht van de proef en om deelname gevraagd. Ze kunnen zich in de deelnemende winkels en online aanmelden voor deelname, aldus het Britse vakblad Marketing Direct.