Brexit problemen groot voor de branche - PromZ Vak
brexit

Brexit problemen groot voor de branche

Recentelijk was op het nieuws te horen dat de export vanuit Engeland in januari met 65% is teruggevallen. Daar moeten bedrijven uit onze branche die (voor een deel) afhankelijk zijn van productie in Engeland last van hebben. Het Engelse bedrijf Listawood, bekend van de mokken en andere promotionele producten opent een warehouse in Duiven om leveringsproblemen vanuit Engeland te voorkomen.

Simone Keijzers, die Listawood vertegenwoordigt in de Benelux, legt uit wat die problemen zijn met Brexit. “Allereerst hebben gezeur met de belastingen. Voorheen betaalde je importheffing over de inkoopwaarde van een product in het land van herkomst. Omdat dit allemaal nog niet goed geregeld is met Brexit, komt het voor dat op verzendingen vanuit Engeland ineens heffing over de verkoopwaarde in het land van levering betaald moet worden. Wij nemen dit nu voor onze rekening, maar je marge is wel snel weg op deze manier. Vandaar dat we nu vanuit een eigen warehouse in Nederland gaan verzenden. Bijkomend probleem is dat er als gevolg van corona bijna geen chauffeurs te vinden zijn die op Engeland willen rijden. Als je ZZP-er bent (en heel veel chauffeurs zijn dat red.) en je test positief na terugkomst vanuit Engeland, moet je direct twee weken in quarantaine en dat wil niemand die voor eigen rekening en risico rijdt.”

Ook PF Concept bevestigt grote problemen te hebben met zendingen vanuit Engeland. De reden is echter anders. Serge Mertens legt uit: “Er is bijna geen ‘vaste land’ transporteur te vinden die op Engeland wil rijden. De wagens gaan vol heen, maar leeg terug en dat is gewoon niet rendabel. Niet dat er geen handel is, integendeel. Er staan duizenden containers te wachten, maar in heel veel gevallen zijn de papieren niet in orde. Vaak zijn er meerdere bedrijven die hun spullen in een trailer hebben zitten. Als één van die bedrijven de papieren niet in orde heeft, blijft de hele trailer staan. Wij zijn nu bezig, trailers met onze spullen leeg te halen en om te pakken naar eigen trailers om ze maar hierheen te krijgen. Het is echt niet voor te stellen wat een chaos het is in Engeland. En ze hebben zolang de tijd gehad zich voor te bereiden…”