Krijgt het traditionele handelskanaal er branchevreemde bedrijven als nieuwe collega’s bij? Organisaties als MultiCopy en Bruneau stellen zich op als distributeurs van promotionele producten.
MultiCopy is zelfs lid geworden van het PPP. Door de move te maken naar de status van distributeur kan MultiCopy nu ‘volgens de regels’ inkopen bij MOB en doorleveren aan zijn klanten.
In de komende PromZ Vak brengen we een interview met Jeroen Wasserval (MOB) en Wim Wijnker en Annette Dales (beiden MultiCopy).
Wim Wijnker en Annette Dales (MultiCopy).
Hierin vragen we Wasserval o.m. of hij nog kritiek kreeg toen bekend werd dat MOB de leverancier werd van MultiCopy?
Wasserval: ‘Met de manier waarop wij met MultiCopy omgaan, laten we zien dat we niet direct willen gaan. Maar we zijn wel op zoek naar goede partner-distributors, en dat kan soms ook een partner in een nieuw jasje zijn oftewel ‘branchevreemd’. We zullen hier echter wel altijd heel open in zijn.’
Zuinig zijn op PPP-label
Onder de kop ‘Vergaarbak of branchevereniging’ gaan we in het voorwoord van PromZ Vak verder in op het PPP-lidmaatschap van MultiCopy.
‘Ligt het niet voor de hand dat een branchevereniging als PPP van zijn leden (niet alleen distributeurs, maar ook suppliers) eist dat hun core business in promotionele producten ligt? Dat bijvoorbeeld tenminste 50 procent van de omzet komt uit de verkoop van promotionele producten?’
‘Worden de inkooporganisaties van de Nederlandse slagers, banketbakkers, schoenwinkeliers en noem maar op, ook PPP-lid om promo-producten voordelig in te kunnen kopen en door te zetten naar hun klanten? Moet het PPP mede daarom niet een beetje zuiniger zijn op wie zo’n label mag voeren, met andere woorden, welke bedrijven lid mogen worden?’
Een goede discussie voor 2011.