Toen treebytree halverwege 2022 begon waren we best wel onder de indruk van het concept. Het weggeven van bomen in onze markt was relatief nieuw. Het gifting concept treebytree is nu bijna twee jaar verder en wij zijn als uitgeverij inmiddels 200 bomen rijker. Leuk om eens te kijken hoe het met onze bomen gaat. Overigens gaat het meer om bosjes, dan om bomen. Wellicht dat we over een paar jaar over bomen en misschien wel over ons bos kunnen spreken. Maar zo ver is het nog lang niet.
Even voor alle duidelijkheid, we kopen bomen omdat we in het concept geloven en graag een kleine bijdrage leveren aan de vergroening van Afrika. Het is voor ons geen doel om CO2 te compenseren of andere ‘groene schulden’ af te kopen. Het is leuk om in je treebytree dashboard te bekijken hoe het met je bomen gaat. Er is steeds meer informatie te vinden. Zo kun je zien hoeveel CO2 er is opgeslagen, hoeveel water de bomen vastgehouden hebben, welke boeren er aan de bomen gewerkt hebben en hoeveel impact je maakt op die boeren gezinnen. Bovendien zie je welke bomen er geplant zijn en wat de eigenschappen van die bomen zijn. Kortom, heel leuk om eens goed in je dashboard te neuzen. Persoonlijk zou ik het een toevoeging vinden als ook duidelijk zou worden wat voor dieren er in het specifieke gebied van je bomen rondlopen, vliegen of kruipen. Wellicht een uitbreiding die de beleving van de ontvanger verder kan vergroten.
Het is me duidelijk dat je een dergelijk cadeau moet onderhouden, in de zin van dat je mensen moet blijven activeren op hun dashboard te kijken. Maar dat het een leuk cadeau is, waar je je ook nog eens goed bij gaat voelen is me wel heel duidelijk. Toegegeven, in combinatie met een fysiek product is het wellicht nog leuker ontvangen, maar treebytree heeft zich in mijn ogen echt bewezen als nieuwkomer in deze markt. Het is goed om te zien dat steeds meer distributeurs in het concept geloven en ze in de gaten hebben dat je met een ‘goed’ promotioneel product ook een goede marge kunt maken.