De BIGsmilegroep, een van de grootste spelers in kerstpakketten en keuzecadeaus, lanceert een nieuw cadeauconcept voor elk geefmoment. En net als bij de andere concepten werkt BIGsmilegroep hiervoor samen met distributeurs voor wederverkoop. Michel Stavenuiter van BIGsmilegroep: “De kracht van onze wederverkopers is hun netwerk in de regio waarmee meer klanten worden bereikt.”
De BIGsmilegroep is enkele jaren geleden ontstaan uit een samenwerking tussen Jongens Xmas en FeyenPak. Twee familiebedrijven die de krachten hebben gebundeld voor de verkoop van werknemerswaardering en geschenkoplossingen. Met tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en samenstellen van geschenken levert de groep kerstpakketten, goodiebags en wijn- en snackpakketten voor gerenommeerde bedrijven. De bedoeling is daarbij om een grote lach op het gezicht te krijgen van zowel gever als ontvanger. En om dat nóg vaker voor elkaar te krijgen, start BIGsmilegroep met een extra geschenkenconcept: BIGsmile Pro, een zakelijke shop voor bedrijven waar zij het jaar rond alle geschenken voor personeel en relaties kunnen vinden.
Van aanvraag naar concept
“Het gaat om een oplossing voor elk geefmoment, van onboardingspakketten, bloemen en taart voor verjaardagen tot aan leuke babycadeaus bij een geboorte”, vertelt Michel Stavenuiter. De bloemen, het meest gegeven product bij cadeaumomenten, vormden de aanleiding voor BIGsmilegroep om te beginnen met BIGsmile Pro. Stavenuiter: “Het idee is ontstaan na een aanvraag van een bestaande relatie. Die vroeg of wij misschien ook bloemen konden leveren. Ze waren niet tevreden met de leverancier die het bedrijf van boeketten voorzag. Het probleem is dat bloemenservices online een afbeelding tonen, maar niet altijd ook daadwerkelijk het voorgestelde product afleveren bij de ontvanger. Wij hebben daar goede afspraken over kunnen maken zodat er geen verschil bestaat tussen verwachting en resultaat. Daarvoor nemen wij genoegen met wat minder marge op de bloemen, omdat dat meer tevreden klanten oplevert.”
Kant-en-klare wederverkoop
Een bijzonder aspect aan BIGsmile Pro is de manier waarop het in de markt wordt gezet. Dat gebeurt net als met de andere concepten van BIGsmilegroep in samenwerking met wederverkopers. Distributeurs wordt een kant-en-klaar online verkoopconcept geboden. Daarmee kunnen zij zonder verdere kosten geschenken aanbieden vanuit een volledig ingerichte webwinkel. Een wederverkoper kan onder andere beschikken over een eigen homepage, actuele voorraadinformatie, productinformatie en professioneel beeldmateriaal. Het fulfilment neemt BIGsmilegroep voor haar rekening.
Lokale kracht
Om BIGsmile Pro krachtig in de markt te zetten wordt het gelanceerd tijdens The Supplierdays. Daar wil BIGsmilegroep distributeurs enthousiasmeren om het concept te omarmen. Stavenuiter: “De kracht van onze wederverkopers ligt in hun lokale netwerk. Hen wordt de verkoop van geschenken gegund in regio’s waar wijzelf veel minder contacten hebben. Op die manier bereiken we veel meer klanten dan wanneer we alles zelf proberen te verkopen.”
BIGsmilegroep werkt momenteel met ruim 100 wederverkopers en dat mogen er met de komst van BIGsmile Pro zeker meer worden. “Daar zit nog volop ruimte in”, zegt Stavenuiter. “Wij beheren de voorraden en zijn daarin heel ervaren. Daardoor kunnen we gemakkelijk opschalen wanneer dat nodig is. Een wederverkoper kan zich volledig richten op sales en hoeft nooit meer ‘nee’ te verkopen aan een klant.”
Kerstpakketten en keuzecadeaus
BIGsmilegroep is gestart met BIGsmile Pro op basis van interesse van bestaande klanten. Een stevige basis die distributeurs kan inspireren om het concept als wederverkoper te omarmen. Parallel aan het nieuwe cadeauconcept zet het bedrijf uiteraard ook vol in op de activiteiten rondom kerstgeschenken. De verkoop van kerstpakketten en keuzecadeaus is alweer in volle gang voor dit jaar. Stavenuiter: “De verhouding tussen die twee is inmiddels zo ‘n beetje fifty-fifty. We zien dat het per klant nog weleens wisselt. Het traditionele kerstpakket wordt nog altijd erg gewaardeerd en lijkt zelfs weer aan een opmars bezig. De showroom is dagelijks goed gevuld met mensen die daar een keuze uit willen maken voor hun medewerkers. Ik denk dat de hoge prijzen in de supermarkt daar zeker een aandeel in hebben; veel mensen worden hartstikke blij van een goed gevuld kerstpakket.”
Horecatrends
De keuze voor producten in de kerstpakketten en de keuzegeschenken heeft BIGsmilegroep in eigen hand. Stavenuiter vertelt dat hij voor de food items gebruikmaakt van de lange ervaring vanuit zusterbedrijf en horecaleverancier VHC Jongens. “Daardoor zijn wij in staat de trends in horeca op de voet te volgen. We stemmen met onze chef-kok af welke recepten trendy zijn en daar zoeken we dan producten bij. Ook werken we met QR-codes bij producten die leiden naar recepten, zodat mensen thuis zelf lekkere gerechten kunnen bereiden. Dat zorgt voor een grotere beleving van de kerstpakketten.”
Populair in non-food
Een van de producten die dit jaar trendy zijn om te geven met kerst is volgens Stavenuiter een gietijzeren pan. “Dat is typisch zo’n item waar ontvangers heel blij mee zijn. Ze zijn redelijk kostbaar in Nederlandse winkels, waardoor niet iedereen die snel voor zichzelf aanschaft. Ze gaan lang mee en je kunt er direct mee aan de slag om bijvoorbeeld stoofvlees te bereiden, waarvoor in het pakket de ingrediënten en het recept zijn verpakt.” Voor verdere non-food kerstgeschenken baseert BIGsmilegroep zich op de trends die worden gepresenteerd op social media en vakbeurzen. Stavenuiter: “Ook dit jaar zijn ledlampen weer in trek om te geven en zoals altijd is een plaid een populair item. Een echte trend is volgens mij de underseater voor in het vliegtuig. Dat is denk ik deels een reactie op de hogere bagagetarieven van luchtvaartmaatschappijen. Daardoor is een underseater een heel welkom cadeau dat mensen het gevoel geeft dat er aan ze wordt gedacht met kerst.”
Duurzaamheid voorop
Bij de zoektocht naar kerstgeschenken is duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt voor BIGsmilegroep. Volgens Stavenuiter heeft dat niet alleen te maken met de vraag van afnemers, maar ook met de kwaliteit van producten. “Minder duurzame artikelen zijn vaak al bekend en daardoor minder interessant. Waarom zou je een dertien in een dozijn-product opnemen in het aanbod als je ook kan kiezen voor iets dat beter en duurzamer is? Daar ligt zeker onze focus op. En ook de leveranciers gaan daarin mee, ook in China. De informatievoorziening hieromtrent is steeds beter omdat iedereen begrijpt hoe nodig dat is.”
Flexibiliteit voor distributeurs
Ook wederverkopers kunnen tot op zekere hoogte invloed uitoefenen op het geschenkenaanbod van BIGsmilegroep. “In standaardpakketten is daar beperkt ruimte voor”, zegt Stavenuiter. “Maar alcoholische dranken worden bijvoorbeeld op aanvraag vaker gewisseld voor sappen. Daarnaast zijn er maatwerkpakketten mogelijk. Ook lokale geschenken behoren daarbij tot de mogelijkheden. Zo kan er een giftcard worden toegevoegd die kan worden verzilverd bij een lokale slager of bakker, mits die is aangesloten bij ons programma. Dat is een optie waar wat mij betreft best vaker gebruik van mag worden gemaakt, want ontvangers van geschenken waarderen dat. Sowieso staan wij altijd open voor overleg om geschenken zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van verzender en ontvanger.”
Toekomst in lokaal en digitaal
Tot slot benadrukt Stavenuiter nog eens de belangrijke rol die distributeurs voor BIGsmilegroep spelen. “Wij zijn ervan overtuigd dat ons contact met afnemers steeds verder naar online verschuift. Er komen nog steeds veel mensen naar de showroom, maar jongere generaties kiezen vaker voor een goed voorstel dat digitaal wordt geleverd. Daarbij speelt lokale netwerkkracht van wederverkopers een cruciale rol, in samengaan met een keuze voor duurzaamheid, kwaliteit en gedegen fulfilment. Die elementen tezamen zorgen ervoor dat wij het hele jaar door persoonlijke geschenken kunnen leveren waar gevers en ontvangers blij van worden.”
Wederverkopers BIGsmilegroep
BIGsmilegroep besteedt veel aandacht aan haar concepten voor wederverkopers. Op de website wordt distributeurs uitvoerig voorgespiegeld wat zij mogen verwachten bij deelname.
Er ligt een complete webshop in het verschiet waar een wederverkoper geen omkijken naar heeft. “Je ontvangt een kant en klare professionele webshop. Compleet gevuld, in jouw huisstijl en onder je eigen domeinnaam. Hiermee kun je direct en zonder bijkomende kosten starten met de verkoop van o.a. kerstpakketten en keuzekado met een concurrerende prijsstelling.”
Puntsgewijs is dit het aanbod:
- Homepage in huisstijl
- Concurrerende pakketten met Value for Money
- Professioneel beeldmateriaal
- Online actuele voorraad informatie
- Uitgebreide productinformatie
- Bedragen in- en exclusief BTW
- Overzichtelijke bestel- en betaalmodule
- Direct bestellen en afrekenen
- Betaling via I-deal, Credit Card en vooruitbetalingsfactuur
- Klanten bepalen hun eigen bezorgmoment
- Bezorging bij jouw klant op de afgesproken datum
- Optie tot kortingscodes
- Online & Realtime Managementinformatie
- Ruim voldoende aanbod, ook in de (late) verkooppiek
- Uitstekende service en nazorg
- Track en trace op verzendingen pakketten
- Mogelijkheid tot API koppeling met jouw shop
BIGsmilegroep wijst er nadrukkelijk op dat er één aspect is dat voor rekening komt van de wederverkoper: de marketing.