Belgische distributeurs verwachten groei in 2015 - Promzvak

Belgische distributeurs verwachten groei in 2015

Distributeurs in België zijn positief gestemd over de ontwikkeling van hun omzet voor 2015. Dat blijkt uit een studie die het Belgische vakblad Promo-Biss, ook een uitgave van Het Portaal, in samenwerking met marktonderzoeksbureau One Question uitvoerde.

Het eerste grote onderzoek onder Belgische distributeurs van promotionele producten over hun vooruitzichten voor 2015 laat zien dat zij de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Voor 2014 meldden zij al een gemiddelde stijging van de omzet van 8,8%. Voor dit jaar verwachten de distributeurs nog iets meer: gemiddeld 9,6%. Negen op de tien Belgische distributeurs verwachten voor 2015 een omzetstijging. Ook in 2014 gingen de omzetten omhoog: driekwart van distributeurs gaf een omzetstijging op, 13% boekte dezelfde omzet als in 2013 en slechts 10% rapporteerde een omzetdaling.

Bedrijfsomvang
De omzetstijging bij de distributeurs komt vooral door een groter aantal klanten: twee derde van de distributeurs heeft momenteel meer klanten dan een jaar geleden. Verder blijkt dat een kwart van de distributeurs een omzet heeft van € 0,5 miljoen of lager. Eveneens ruim een kwart heeft een omzet van € 5 miljoen of hoger. De bedrijfsomvang van de distributeurs bij onze zuiderburen loopt dus behoorlijk uiteen. Een gemiddelde Belgische distributeur heeft op dit moment 9 personen in dienst. De helft van de ondervraagde distributeurs is al actief sinds 1990 of eerder.

Naamsbekendheid
Mondial Gifts en IGO Post scoren in België het hoogst wat de spontane naamsbekendheid betreft. Geholpen zijn Mondial Gifts en Eurogifts verreweg het meest bekend, met IGO Post op de derde plaats. Opvallend is ook de hoge geholpen naamsbekendheid van Belgosweet.be.