Belgen zijn gek op kortingsbonnen. Vorig jaar leverden ze in totaal 142 miljoen kortingsbonnen in. Nergens ter wereld zijn er meer over de toonbank gegaan!
Het gaat om bijna 14 bonnen per Belg, tegen de iets minder dan 10 bonnen per Amerikaan. Amerika (maar ook Engeland) was altijd het ‘voucherland’ bij uitstek. Het bedrijf Promocontrol, dat bijna alle bonnen voor winkelketens in België verwerkt, kwam tot deze berekening.
Actie Keukenla
Nederland kent het fenomeen ‘kortingsbon’ in mindere mate. Maar wij hebben ook een naam hoog te houden waar het gaat om zegeltjes knippen en plakken – denk aan de punten van DE – of de elektronische versie van sparen voor korting. Het succes van de legendarische ‘Keukenla-actie’ van Free Record Shop toonde destijds aan dat Holland bol stond van de nog niet ingewisselde zegeltjes en (cadeau)bonnen.
Stapel ‘bons’
‘De Belg is niet beschaamd om met een stapel ‘bons’ aan de kassa te staan,’ aldus Luc Desmedt van onderzoekbureau Retail Insight in een bericht in de Telegraaf. Maar desondanks gaat de Belgische supermarkt Colruyt een elektronische kortingskaart introduceren. Geen gedoe meer met coupons, geen gedoe aan de kassa, meer efficiëntie, aldus een woordvoerder van Colruyt.