BEDRIJFSLEVEN TRAAG IN AANPAK ''ANTI-OVERGEWICHT'' - Promzvak

BEDRIJFSLEVEN TRAAG IN AANPAK ”ANTI-OVERGEWICHT”

Dat reclame en (premium)promoties rondom ”ongezonde” voeding onder druk staan in de strijd tegen overgewicht, is inmiddels genoegzaam bekend. Maar de voedingsindustrie lijkt zich er nog niet veel van aan te trekken. Alleen Unilever en Kraft zijn hierop de positieve uitzonderingen.Dit blijkt uit een recent Brits wereldwijd onderzoek onder diverse hele grote bedrijven, van fabrikanten van voedingsmiddelen tot en met restaurants. De bedrijven werden op bijna 30 punten beoordeeld. Zo werd gekeken in hoeverre ze een anti-overgewichtbeleid voeren, of ze hun producten gezonder maken en of ze zich in hun reclame- en promotionele uitingen niet op kinderen richten. Restaurants komen er niet zo best uit. McDonald’s spant zich het meest in, Burger King het minst, aldus de onderzoekers.

Niet nobel

In de voedingsindustrie doen Unilever en Kraft het het best. Andere foodfabrikanten maken progressie, zij het (te) langzaam. Maar de motivatie erachter is niet altijd even ”nobel”. Zo is in de VS de angst voor juridische procedures de stuwende kracht achter de bereidheid om mee te werken aan het terugdringen van overgewicht bij de consument. In Europa zijn de bedrijven vooral bang voor schade aan hun reputatie als ze zich niet (openlijk) bekommeren om overgewicht en gezondheid van de consument.