Het lijkt wel of iedere marketeer zich op de apps heeft gestort. Banken, verzekeraars, automerken en uitgevers hebben inmiddels allemaal hun eigen apps. Coca-Cola ontwikkelde een app als duurzame give away.
App is de afkorting van application, applicatie in het Nederlands. Het is een klein programmaatje dat je installeert op je smartphone. Die smartphone moet dan een iPhone van Apple zijn, 2,5 jaar geleden de uitvinder van de app, of een toestel dat draait op het Androidplatform van Google, BlackBerry, Windows, Symbian of Bada. Apple is heel succesvol maar Android hijgt behoorlijk in de nek van Apple. Het is een voorlopig onbesliste wedren. Wie dus een app wil ontwikkelen, moet allereerst uit zien te vinden op welk platform de doelgroep zich het meest ophoudt.
De apps van Apple kunnen worden gedownload in de App store van Apple. Daar zijn inmiddels meer dan 350.000 apps te vinden en dat aantal groeit nog elke dag. Voor de Android toestellen zijn inmiddels 130.000 apps ontwikkeld en deze apps kunnen op verschillende plaatsen op het internet worden gedownload. De BlackBerry bezitters kunnen terecht op hun eigen BlackBerry platform.
Per dag worden drie miljoen apps gedownload, waarvan 300.000 betaalde apps. De aanschafprijzen van een app lopen uiteen. Van de bekende 99 dollarcent tot de duurste app, de iRa Pro, die iPhone gebruikers in staat stelt om live beelden van beveiligingscamera’s op de iPhone te volgen. Hij kost 900 dollar en de producent claimt dat er vijf van zijn verkocht.
Stevig prijskaartje
Maar wat kun je nu eigenlijk met een app? De mogelijkheden zijn zeer divers. Wie even rondsnuffelt, ziet dat er zeer veel spelletjes in de vorm van een app zijn. Maar er zijn ook praktische apps. Zo heeft grootgrutter Albert Heijn een app waarmee je sneller je boodschappen kunt doen en de app zet je boodschappenlijstje op de routing van de AH die je bezoekt. Er is een OV app waarmee je je reis met het openbaarvervoer kunt plannen en er is zelfs een app waarmee aanstaande vaders de ontwikkeling van het kind kunnen volgen. En voor wie dat niet (meer) wil is er een app die je herinnert aan het innemen van de anticonceptie pil.
Een app is natuurlijk een mooi vehikel om je product of dienst op een ludieke manier onder de aandacht te brengen. Zo heeft Honda een spelletje gelanceerd waarmee de nieuwe Honda Jazz Hybrid wordt gepromoot. Een app is een hele mooie marketingtool waar echter wel een stevig prijskaartje aanhangt.
Joost Ligtvoet, mede-eigenaar van The Mobile Company in Amsterdam, ontwikkelt met grote regelmaat apps voor aansprekende merken zoals Volkswagen.
‘De ontwikkeling van een app begint bij ongeveer 7.000 euro maar de uiteindelijke prijs ligt natuurlijk sterk aan de gewenste functionaliteiten,’ zegt hij. ‘Je moet je niet blindstaren op een app. Je moet de voor- en nadelen goed in beeld brengen en je moet kijken of investeren in mobiel internet voor jou geen betere oplossing is.’
App versus mobiel internet
Naast vast internet is er immers ook mobiel internet. Dit net kende in 2010 een groei van 300 procent. ‘Iedere smartphone met een browser kan een mobiele website benaderen,’ zegt Ligtvoet. ‘Wil je dus je webshop met promotionele producten toegankelijk maken voor mobiele gebruikers, bijvoorbeeld je relaties of eigen personeel, dan heb je meer aan mobiel internet dan een app.
Het is allereerst goedkoper en daarnaast is je bereik veel groter aangezien je niet eerst een app hoeft te downloaden, maar op je telefoon alleen het www-adres hoeft in te tikken. Wil je echter meer functionaliteiten, zoals GPS-locatie, animaties of multimedia content tonen, dan kan een app weer veel beter werken. Je moet je dus constant afvragen wat je wensen zijn en aan de hand daarvan een keus maken. Het mooiste is natuurlijk vast en mobiel internet en daarnaast werken met apps, maar gezien de kosten, is dat nu nog voorbehouden aan de grote marktpartijen. Nadeel van mobiel internet is wel dat het trager is aangezien alle gegevens via de browser binnengehaald moeten worden. Heeft de telefoon beperkt processorvermogen, dan kan dat even duren. Wat betreft design kun je met mobiel internet ook minder dan met een app. Maar dat een app ook voor promotionele toepassingen een waardevolle aanvulling is, staat buiten kijf.’