Antibacterieel en antivirus: opportunisme of zakelijk inzicht? - Promzvak

Antibacterieel en antivirus: opportunisme of zakelijk inzicht?

Het bestond al veel langer: een coating op producten die bacteriën tegengaat. De eerste promotionele pennen werden al ruim 20 jaar geleden van zo’n laagje voorzien. Behalve wat kortstondig succes in de zorgmarkt (huisartsen, ziekenhuizen etc.) hoorde je er nooit meer iets van. Tot kort geleden. Want nu ziet de wereld er als gevolg van corona totaal anders uit en regeert de angst. De angst voor onzichtbare virusdeeltjes die ons ziek kunnen maken.

Opeens zijn allerlei promotionele producten voorzien van antibacteriële en antivirus lagen. Van drinkbekers tot pennen en van muismatten tot handschoenen. Kortom, elk promotioneel product denkbaar heeft zo’n fijn laagje. Ik vraag me dan altijd af of zoiets ook echt werkt. En wat blijkt? In de meeste gevallen werkt het inderdaad! Niets voor niets hebben de meeste fabrikanten hun ‘anti-ziekmaakgoedjes’ weten te patenteren. Doden die laagjes met 100% zekerheid bijvoorbeeld het coronavirus? De verklaringen van fabrikanten die ik heb doorgenomen zeggen van niet.

Blijven wat mij betreft toch een aantal vragen open staan: Hoe relevant zijn die producten als we eenmaal gevaccineerd zijn en dragen al die viruskillers niet bij aan een zwakker afweergestel? Op die eerste vraag kan ik moeilijk antwoord geven. Ik weet immers niet hoe lang die angst voor het virus blijft bestaan en of vaccinaties afdoende blijken te helpen om ons helemaal immuun te maken. Ik vrees het ergste. Die tweede vraag over afweer stelde ik aan mijn dochter, die arts is. Er blijkt inderdaad wetenschappelijk bewijs te zijn voor het feit dat veel in aanraking komen met allerlei vuiligheid je inderdaad weerbaarder maakt. Dit is een van de redenen dat men bijvoorbeeld in India naar verhouding minder coronabesmettingen heeft in arme gebieden. Die mensen daar krijgen al zoveel rotzooi binnen dat ze er blijkbaar beter tegen bestand zijn.

Nu wonen we gelukkig in een land dat niet arm is en dat de hygiënische voorzieningen goed voor elkaar heeft. Vandaar dat we ziek worden van ieder kind met een snotneus. Dus producten die helpen virussen en bacteriën te doden zijn meer dan welkom. Gelukkig werken er ondernemers in de promotionele productenindustrie die van de nood een deugd weten te maken en zich continu aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Ofwel, die direct een antwoord hebben op de vraag vanuit de markt. Opportunistisch? Ach…wellicht alleen in communicatie van sommigen, waar claims worden gedaan die niet altijd waargemaakt kunnen worden. Maar het getuigt zeker van een scherp zakelijk inzicht! Ik denk dat we deze promotionele producten – van antibac tot antibug – nog lang gaan tegenkomen in onze media…

peter@hetportaal.com