Economen van de Rabobank hebben gisteren bekend gemaakt dat de economische schade van het Coronavirus waarschijnlijk groter zal zijn dan bij SARS. Niet zo raar als je bedenkt dat ten tijde van de SARS uitbraak (november 2002) China verantwoordelijk was voor 7.5 % van de wereldwijde BBP, terwijl dat nu zo rond de 20% ligt. Het aantal besmettingen van het Coronavirus overtreft nu al dat van SARS. De productie ligt sowieso deze week nog stil als gevolg van de door de Chinese overheid verlengde vakantie en het is de vraag wat de Chinese overheid deze week gaat doen. Maar is er wel een alternatief voor Chinese productie?
Productie loopt achter
Volgens Bob Heerius van Xindao krijgt onze branche zeker last van deze virusuitbraak. “We lopen qua productie nu al zo’n twee weken achter op schema. Het kantoorpersoneel zou deze week al beginnen in China en het fabriekspersoneel volgende week, maar de vraag is wat er nu gaat gebeuren. Niemand weet het nog. Ik had het er net nog over met een klant. Het SARS virus brak uit eind 2002 en was in juli 2003 officieel onder controle zo zei de WHO. Maar in 2004 ging ik naar Hong Kong en toen waren de hotelprijzen nog steeds bijzonder laag omdat er nog steeds bijna niemand heen ging. De gevolgen van zo’n virus kunnen dus best lang ‘voelbaar’ blijven voor de economie. Zo schieten de vervoerskosten als gevolg van schaarste enorm omhoog, wat weer van invloed is op de marge en de prijs voor de distributeurs. Wij houden de ontwikkelingen in ieder geval nauwlettend in de gaten.’’
Hoge prijs voor vervoer
Bij Interimage is het alle hens aan dek om de gevolgen van het virus tot een minimum te beperken. Het opstarten van een fabriek na het Chinese Nieuwjaar was altijd al moeizaam omdat veel werknemers wegbleven, maar nu alleen arbeiders uit de nabije omgeving van een fabriek straks weer aan de slag mogen, zal het nog moeilijker zijn productie weer op te starten. Miklos Markovits van Interimage is er druk mee: “We hebben echt projecten moeten afzeggen omdat we de productie gewoon niet meer op tijd voor elkaar krijgen. Onze klanten hebben grote campagnes lopen, bijvoorbeeld voor het EK, met custom made promotionele artikelen, waarvoor we in sommige gevallen geen alternatief kunnen bieden. Vanzelfsprekend zoeken we alternatieven binnen Europa, maar die zijn niet altijd voor handen. Dus gaan we in overleg met klanten en eventueel bureaus om te kijken of we tot andere producten kunnen komen, die wel te realiseren zijn binnen de termijn.” Ook Markovits ziet grote prijsstijgingen in de logistiek en met name bij het vervoer. “Vervoer vanuit China naar Europa is op dit moment schaars en dus duur. Er zijn minder vluchten, dus luchtvracht verplaatst zich naar trein en boot. En wij concurreren bijvoorbeeld met de Duitse auto industrie die er veel geld voor overheeft om hun onderdelen uit China te krijgen zodat hun productie in Duitsland niet komt stil te liggen. En die industrie heeft gewoon ‘diepe zakken’.”
Wees op tijd
Belangrijk om te realiseren is dat iedereen nu vooral op tijd moeten zijn met bestellen. Niet alleen voor unieke producten, maar ook voor voorraad artikelen. Dus distributeurs zullen hun klanten echt moeten pushen om nu nog eerder te orderen. Daarnaast is het belangrijk te onderzoeken of alternatieve productie locaties binnen Europa te vinden zijn. In een belangrijk evenementenjaar als dit, met onder meer een GP in Zandvoort, een EK, de OS in Tokyo en Sail Amsterdam zal planning cruciaal zijn. Niemand weet immers hoe lang de gevolgen van het Coronavirus merkbaar zullen zijn in het handelsverkeer met China.