AH, doorgaans een topper op promotioneel gebied, slaat nu in korte tijd twee maal achtereen de plank mis met eigen promoties.
De Disney poppenkastpoppen-actie is wegens enorm succes voortijdig gestopt, een blunder van de eerste orde waarvoor promotiedeskundigen altijd waarschuwen. De actie zou vier weken duren, maar kwam na nog geen twee weken aan zijn eind.
Er worden geen coupons (voor een poppetje bij elke 25 euro aan boodschappen) meer uitgegeven. De poppetjes zijn op. Legio gezinnen zitten nu met een incompleet stel poppenkastpoppen én zonder de poppenkast, die je er voor 1,99 euro bij kon kopen inclusief de na te spelen verhaaltjes waarin de poppen figureren. Zou AH zich niet hebben gerealiseerd dat de poppen de winkel uit zouden vliegen omdat je tegenwoordig voor een paar simpele boodschappen bij AH al heel snel 25 euro neer moet leggen? En dan die actie met het Wedgwood-servies, verkrijgbaar voor een hoeveelheid Airmiles en bijbetaling van 125 euro.
In zijn advertenties kondigde AH aan dat de actie op maandag 1 november van start ging in de XL-filialen. Maandagmiddag 1 november, 16.45 uur in de XL in Alkmaar. Vraag: ‘Meneer, waar vind ik die aanbieding van het Wedgwood-servies? Antwoord: ‘Het spijt me, mevrouw, dat had er vandaag moeten zijn, maar het is nog niet uitgeleverd. Vraag: ‘Maar dan zal het er morgen toch wel zijn? Antwoord: ‘Nou, men heeft mij gezegd dat het er in de loop van deze week wel zal zijn. U blijft toch wel elke dag komen, mevrouw?
Timing en logistiek zijn net zulke essentiële onderdelen van een geslaagde actie als het aanbod zelf.