Consumenten vinden Albert Heijn het beste retailmerk van Nederland. AH scoort het beste op categorieën als acties en aanbiedingen, in-store beleving en betrouwbaarheid. Dat blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite Kelkoo.
Het begrip ‘hip’ blijkt voor klanten van weinig belang te zijn. Consumenten hechten volgens Kelkoo vooral veel belang aan het begrip ‘prijs-kwaliteitverhouding’. Bijna de helft van de respondenten vindt dat de belangrijkste factor. Op die factor scoren supers als Aldi en Lidl het hoogst.
Maar uit het onderzoek blijkt dat dit niet voldoende is om een plek in de top-10 van beste merken te veroveren. Volgens de klanten laten de prijsvechters het namelijk op andere punten afweten. Albert Heijn wordt, behalve als klantvriendelijk en milieubewust, ook beschouwd als het meest innovatief ten opzichte van concurrenten.
Bol.com nr 2
Bol.com, Ikea en Wehkamp staan op respectievelijk nummer twee, drie en vier. Bol.com scoort het hoogst op online-shopping en Ikea staat vlak achter Albert Heijn als het gaat om in-store beleving en klantenservice.
Het onderzoek van Kelkoo is afgelopen juni uitgevoerd onder 1500 respondenten. De ondervraagden gaven een beoordeling van de 45 grootste detailhandelaren en de vijf belangrijkste online winkels in Nederland.