75 procent van de marketingcampagnes heeft te lijden onder fouten op de actiesite. Bij 14 procent van die campagnes zijn de fouten zo erg dat de doelstellingen van de campagne ondermijnd worden. Dit zegt online onderzoeksbureau SciVisum in het rapport ”The Internet Campaign Effectiveness Study”.Miscommunicatie
Meer dan eenderde van de fouten zijn ‘serieus tot ernstig”. Ze zijn meestal te wijten aan een gebrek aan technische kennis. Bijna tweederde van de marketeers blijkt niet te weten hoeveel bezoeken en transacties de website aan kan. 37 procent van de marketeers heeft geen idee wat de schade was aan omzet door afgebroken webtransacties. Ook is er sprake van miscommunicatie tussen de marketeer en de IT-er. Door deze miscommunicatie loopt een kwart van de websites vast door veel verkeer. Een kwart van de marketingafdelingen stelt de IT-afdeling te laat op de hoogte van voorgenomen online marketingacties. De helft heeft nauwelijks contact met de IT-afdeling bij de start van de een nieuwe campagne.
Stappenplan
De onderzoekers doen de aanbeveling om een gezamenlijk stappenplan op te stellen voor marketeer en IT-er, en die stappen ook te volgen. Verborgen obstakels kunnen op deze wijze sneller opgelost worden. SciVisum ondervroeg voor dit onderzoek marketingprofessionals uit honderd Britse bedrijven, afkomstig uit de retail, financiële dienstverlening, reissector en online gamingsector.
Bekijk het rapport op www.scivisum.co.uk/c a mpaign.